Studiu autovit.ro: evolutia pietei auto in 2013 si efectele timbrului de mediu

Autovit.ro, cea mai mare platformă de anunturi auto din România, parte a Grupului Allegro a prezentat în cadrul unei conferinte de presă evolutia pietei auto din România în anul 2013. Specialistii Autovit.ro au realizat si o analiză comparativă cu anul 2012, au prezentat efectele timbrului de mediu precum si cele ale programului Rabla asupra pietei.

Anul 2013 a fost unul nefast pentru vânzările de autoturisme, atât la capitolul masini noi, dar mai ales la tranzactiile interne cu masini rulate. Piata masinilor noi a avut al saselea an consecutiv de scădere, în timp ce importurile de masini second-hand au crescut cu aproape 50.000 de unităti fată de 2012. Cea mai mare schimbare a fost însă la reînmatriculări, unde scăderea a fost extrem de mare: 150.000 de unităti.

La toate cele trei categorii de autoturisme analizate, semestrul al doilea a fost mai bun decât primul, însă diferentele sunt mici si nu s-a produs o revenire spectaculoasă în a doua parte a anului.

Semestru/Tip Înmatriculări

Maşini noi

Maşini SH import

Reînmatriculări

S1 2013

24.549

100.684

97.846

S2 2013

33.161

121.168

107.707

Piata masinilor noi a scăzut începând din 2008 si, desi la început de 2013 era greu de crezut că mai este loc de scădere, cifrele finale au arătat contrariul. În trei din cele 12 luni vânzările au fost de sub 4.000 unităti. Maximul de tranzactii a fost atins în august(6.300 de masini), aceasta fiind în general o lună slabă din punct de vedere al tranzactiilor auto. În 2013 nu s-a mai putut vorbi de o sezonalitate cu maxim de vânzări primăvara si toamna si minim în mijlocul verii si în decembrie. Piata a avut o evolutie stearsă tot anul. Principalele explicatii ar fi puterea scăzută de cumpărare, demararea programului Rabla abia în luna iunie, dar mai ales faptul că peste 75% dintre masini au fost achizitionate de institutii si companii, persoanele fizice având o pondere modestă.

Numărul de masini înmatriculate în tară în ultimii cinci ani, pe tipuri (sursa – DRPCIV)

Anul/Tip înmatriculări

Maşini noi

Maşini SH import

Reînmatriculări

2009

116.012

212.836

349.404

2010

94.541

214.606

377.947

2011

81.709

94.488

411.439

2012

66.436

174.950

356.607

2013

57.710

221.852

205.553

Analizând înmatriculările de masini second-hand din import se poate vedea un avans de peste 47.000 de unităti, totalul de 221.000 fiind de patru ori peste valoarea pietei masinilor noi.

În primele zece luni din acest an cifrele au fost peste valorile din 2012, iar în iulie diferenta a fost chiar de 70%. În primele trei luni importul de masini second hand în tară a crescut cel mai probabil ca o masură de precautie privind efectele noului timbru de mediu, nestiindu-se ce schimbări nefaste ar putea aduce. După intrarea în vigoare a noii taxe au fost favorizate mai ales masinile produse înainte de 2000. Aceste masini de peste 14 ani vechime au reprezentat în unele luni si peste 30% din masinile second-hand aduse în tară, depăsind 8.000 de unităti în iulie, fată de doar 5.700 înmatriculări de masini noi.

Va fi interesantă evolutia importurilor de second-hand în 2014, dat fiind că în ultimele luni din 2013 acestea au fost sub nivelul din noiembrie si decembrie 2012, semne ale unei posibile temperări a cresterii din segment.

La reînmatriculări se văd cel mai bine efectele timbrului de mediu introdus la 15 martie fiindcă, dacă în 2012 nu a fost nicio lună cu mai putin de 20.000 de tranzactii cu masini second-hand pe plan intern, anul trecut doar o lună a trecut de acest prag.

Dinamica pietei a avut mult de suferit, oamenii au preferat să-si păstreze masinile fiindcă ar fi pierdut mult la revânzarea unei masini mai vechi de 2007 pentru care trebuie plătit timbrul de mediu, sau chiar la masinile de după 2007 care au fost scutite de taxă. Tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern au fost afectate puternic si au scăzut de la 356.000 în 2012, la 205.000 anul trecut, evolutie negativă ce anihilează cresterea cu câteva zeci de mii a importurilor second-hand.

Înmatriculări lunare în 2013 (sursa – DRPCIV)

Luna/Tip maşini

Maşini noi

Maşini SH Import

Reînmatriculări

Ianuarie

4.436

17.964

14.060

Februarie

3.473

16.255

18.190

Martie

3.324

18.810

16.155

Aprilie

5.242

18.295

17.865

Mai

4.107

14.637

15.924

Iunie

3.967

15.774

15.652

Iulie

5.714

26.769

20.232

August

6.319

19.077

17.574

Septembrie

4.491

18.469

16.886

Octombrie

5.594

20.920

18.989

Noiembrie

5.474

18.066

17.560

Decembrie

5.569

16.789

16.466

Analizând cotele de piată se constată că la masinile noi Dacia rămâne lider detasat, câstigând cota de piată în 2013, pe locurile următoare fiind Volkswagen, Skoda si Ford, mărci aflate traditional pe locuri fruntase. În categoria second-hand, Volkswagen, Opel si Ford au împreună peste jumătate din piată, iar top 5 este completat de BMW si Audi care sunt mărci extrem de populare în piata second-hand unde aceste masini devin accesibile la pret si pentru cei care nu-si permit să le achizitioneze noi.

Evolutia ofertelor de masini pe Autovit.ro în 2013

Datorită numărului mare de masini scoase la vânzare pe Autovit.ro, cifrele prezentate pot constitui chiar o oglindă a întregii piete auto second-hand din România. Analiza ofertelor de pe platforma Autovit.ro arată acelasi trend precum cel sesizat în urma analizei datelor DRPCIV: disparitia sezonalitătii, a lunilor de maxim al tranzactiilor la început de primăvară si de toamnă.

1.1. Anunturile postate pe Autovit.ro, în functie de pret

Ca si pondere din totalul autoturismelor prezente la vânzare pe Autovit.ro, 36% au fost cu preturi sub 3.000 euro, 60% au reprezentat masinile sub 5000 Euro iar 84% au reprezentat masinile sub 10 000 Euro. Peste pragul de 10 000 de Euro au fost doar 16% dintre anunturi.  Faptul că 84% dintre anunturi au fost pentru masini sub 10 000 Euro din care 60% pentru masinile sub 5000 de Euro ne arată că puterea de cumpărare a românilor este din ce în ce mai mică. Acest lucru este confirmat si de cercetarea efectuată de Autovit.ro împreună cu Daedalus Millward Brown în luna august 2013, de unde a reiesit că pretul mediu de vânzare a unei masini second-hand în ultimul an a fost de 3579 Euro. Media creste considerabil în Bucuresti unde vânzătorii au obtinut în medie 5528 de Euro pentru masinile lor. Asadar, pretul rămâne principalul criteriu în achizitionarea unei masini, însă la autoturismele achizitionate de pe internet si negocierea este un factor extrem de important care determină stabilirea unui pret final si concretizarea tranzactiei.

1.2.Anunturile de pe Autovit.ro în functie de norma de poluare. Influenta timbrului de mediu

Efectele timbrului de mediu asupra tranzactiilor cu masini second-hand se văd cel mai clar analizând variatia numărului de anunturi în functie de norma de poluare a masinilor scoase la vânzare pe Autovit.ro.Numărul de anunturi a scăzut puternic la masinile Euro 2 si Euro 3 (cu peste 20%) si cu 9% la masinile Euro 4, care sunt subiectul a peste jumătate dintre anunturile de autoturisme de pe Autovit.ro. Timbrul de mediu i-a determinat pe posesorii de masini deja înmatriculate si care nu au taxa plătită să renunte la a le mai vinde, iar acest fapt este confirmat de statisticile Autovit.ro. Singurele categorii care au înregistrat cresteri au fost masinile Euro 5 si Euro 6, cu precizarea că ele reprezintă putin din totalul anunturilor si nu au putut influenta rezultatele finale.

Norma

Structura anunţurilor postate în 2013 pe norme de poluare

Variaţia numărului de anunţuri postate (2013 faţă de 2012)

Non Euro

1%

-14%

Euro 1

0,9%

-16%

Euro 2

12,4%

-20%

Euro 3

20,4%

-23%

Euro 4

52,9%

-9%

Euro 5

12,2%

+70%

Euro 6

0,2%

+81%

Segmentul Non-Euro este putin reprezentat, ponderea fiind de un procent din anunturile totale. În 2013 numărul de anunturi a fost cu 14% mai mic decât în 2012. Masinile Euro 1 au o pondere de circa 0,9% din numărul total de anunturi si în unele luni scăderea a fost si de 40% fată de luna similară din 2012. Per total declinul a fost de 16%. La Euro 2 numărul de anunturi inserate a scăzut în fiecare lună, în unele cazuri chiar si cu peste 30%, iar la Euro 3 scăderea totală a fost de 23%, în lunile slabe maximul fiind de 40% Cele două categorii reprezintă peste o treime din totalul anunturilor.
Scăderea numărului de masini mai vechi scoase la vânzare a venit pe fondul reducerii masive a tranzactiilor cu masini deja înmatriculate în România si a cresterii importurilor de masini cu taxe mici adică Euro 5.

Chiar dacă la o prima vedere putem spune că timbrul de mediu a ajutat la întinerirea parcului auto, situatia este alta deoarece scăderea de ~20% pe segmentul Non-Euro – Euro 3 se datorează în principal scăderii reînmatriculărilor, adică masini care circulă în continuare pe drumurile patriei.

Euro 4 are “partea leului” deoarece mai mult de jumătate dintre anunturile pentru autoturismele scoase la vânzare sunt în această categorie. Variatiile lunare arată clar efectul timbrului de mediu fiindcă doar în ianuarie si februarie numărul de anunturi a fost superior în 2013, oamenii grăbindu-se să vândă masinile până la intrarea în vigoare a timbrului de mediu.  Începând cu martie 2013 numărul de anunturi înregistrate pentru această categorie a fost constant inferior fată de 2012, semn că în piată s-a instalat o apatie ca urmare a timbrului de mediu, care a avut valori mari exact pentru cele mai populare modele tranzactionate. Scăderea nu a putut fi compensată de importurile de masini second-hand datorită taxării identice, astfel importurile axându-se pe masini cu taxe mici.

Masinile Euro 5 si Euro 6 sunt singurele categorii care au înregistrat cresteri, avansul fiind semnificativ (70%, respectiv 81%). Totusi, Euro 5 reprezintă sub 12,2% din total, iar Euro 6 doar 0,2%. Explicatia cresterii constă în faptul că taxa este mai mică pentru Euro 5, iar la Euro 6 este zero. Cresterea numărului de anunturi pe segmentul de masini Euro 6 este datorată în principal celor 921 de dealeri prezenti pe autovit.ro care vând masini noi.

Printre datele pe care utilizatorii Autovit.ro le pot trece când listează un anunt sunt si cele legate de plata (sau neplata) taxei auto pentru automobil, informatia fiind esentială pentru potentialii clienti fiindcă influentează pretul final. Datele Autovit.ro arată că în primăvara anului 2013 era mai mare numărul de anunturi care includeau informatia că taxa era plătită, spre vară balanta s-a echilibrat, iar spre final de an era mai mare numărul de anunturi pentru masini la care taxa nu era plătită. Un lucru firesc de altfel, cei care au avut masini care aveau taxa plătită deja le-au vândut mult mai usor.

1.3. Cele mai tranzactionate masini pe platforma Autovit.ro în 2013

Faptul că anunturile Autovit.ro reflectă realitătile din piata second-hand se poate vedea si din lista celor mai vândute modele, unde 6 din primele 15 masini clasate sunt de la Volkswagen si Opel, mărcile care de multi ani conduc în topul preferintelor românilor când e vorba de cumpărarea unei masini rulate. În top se găsesc si mărcile premium germane Audi si BMW.

Modelele puse cel mai des la vânzare

Model

Număr de anunţuri

1.Volkswagen Golf

33.200

2.Opel Astra

28.521

3.Volkswagen Passat

22.620

4.Ford Focus

18.134

5.Audi A4

16.674

6.BMW 320

12.201

7.Opel Corsa

11.861

8.Dacia Logan

10.969

9.Skoda Octavia

10.255

10.Audi A6

9.366

11.Opel Vectra

8.740

12. Volkswagen Polo

8.311

13.Skoda Fabia

7.528

14.Renault Megane

6.868

15.BMW 318

6.842

1.4. Evolutia numărului de anunturi de masini postate pe platforma Autovit.ro în 2013 si a numărului de masini înmatriculate în România în 2013.

Pe o piată internă în scădere, de – 27% a ofertei de masini deja înmatriculate în România, numărul de anunturi postate pe Autovit.ro a scăzut cu 15% anul trecut. Cea mai bună lună ca număr de anunturi a fost, în mod suprinzător, decembrie, o explicatie fiind si vremea mai caldă ca de obicei. Scăderea cu 15% a numărului total al anunturilor de autoturisme reflectă foarte bine scăderea drastică reînmatriculărilor ca urmare a timbrului de mediu. În 2013 au fost postate în total 870.000 de anunturi, dintre care 466.018 au fost pentru autoturisme, iar restul pentru celelalte categorii ale platformei Autovit.to, precum utilitare si camioane, utilaje agricole, utilaje de constructii, piese din dezmembrări, motociclete.

Evoluţia pieţei auto în 2013 faţă de 2012 ( sursa Autovit.ro şi DRPCIV)

Piaţa auto: analiza comparativă 2013 -2012

Evoluţie piaţa auto în 2013

Evoluţia faţă de 2012

Număr de anunţuri autoturisme postate pe Autovit.ro

466.018

-15%

Număr de autoturisme înmatriculate în România

100.890

-27 %

Concluzii:

  • Tranzactiile interne de masini second-hand s-au „prăbusit”, iar termenul nu este unul exagerat, din moment ce reînmatriculările au scăzut cu 150.000 de unităti anul trecut.
  • Multi proprietari de masini Euro 3 si Euro 4 produse înainte de 2007 au renuntat pur si simplu să le vândă din cauza noului timbru de mediu. În prezent piata este blocată, fără sperante de revigorare în viitorul apropiat. Indirect a avut de suferit din această cauză si piata masinilor noi fiindcă o parte dintre posesorii de masini second-hand au refuzat să le mai vândă pentru a achizitiona masini noi sau mai noi decât cele pe care le vând. stim foarte bine că majoritatea celor care îsi vând masina o fac pentru că vor una mai nouă, mai bună, mai sigură. Poate nu îsi ia o masină nouă imediat, dar după ce rulează 1, 2, poate 3 masini second hand sunt sanse mari să ajungă să cumpere o masină nouă. Iar dacă noi îi blocăm această dinamică, atunci sansele de a ajunge să cumpere o masină nouă scad considerabil. tinând cont de puterea de cumpărare foarte putini români au suficienti bani sau îsi permit să acceseze finantări pentru a cumpăra o masină nouă.
  • Varianta de timbru de mediu introdusă în primăvară a fost se pare cea mai neinspirată propunere din lungul sir de schimbări ale taxei auto. A creat confuzie în piată, nu a stimulat atât de mult achizitionarea de masini nepoluante si a blocat tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern. În plus, declaratiile autoritătilor despre o nouă schimbare a taxei în 2014 au mentinut acel sentiment de asteptare, care inhibă tranzactiile auto si care a fost prezent constant în ultimii ani, descurajând cumpărarea de masini.
  • Piata masinilor noi a ajuns la al saselea an consecutiv de scădere (2008-2013), iar această situatie este atât din cauza puterii scăzute de cumpărare, dar si programului Rabla, care a fost extrem de ineficient, deoarece a început târziu, abia în iunie, si până la final de an s-au cumpărat prin el doar 13.000 de masini noi. Câteva mii de tichete în valoare de 6.500 lei au rămas nefolosite pentru că au expirat, mai ales că perioada de valabilitate a fost de doar 45 de zile. În aceste conditii, persoane dornice să vândă tichetele până la data expirării le-au pus la vânzare pe internet la preturi derizorii. Spre exemplu pe mercador.ro au fost postate anunturi de vânzare tichete cu pretul de 1.300 lei.
  • Scăderea puterii de cumpărare a populatiei a afectat grav piata masinilor noi si a dus la diminuarea drastică a pretului mediu al masinilor second-hand vândute în tară. Astfel, dacă în urmă cu câtiva ani pretul mediu al unei masini second-hand tranzactionate în tară era de 6.000 euro, acum a scăzut la doar 3.500 euro. La aceste valori nu este deloc surprinzător că pânăsi cele mai ieftine masini noi, versiuni cu putine dotări si la preturi de sub 7.000 euro, sunt scumpe pentru majoritatea clientilor.
  • Importurile second-hand au crescut, însă nu au ajuns în tară doar masini foarte noi în stare bună, ci a fost consistent numărul de masini produse înainte de 2000. În câteva luni numărul acestora a fost mai mare decât al celor noi vândute în tară.

Estimări pentru 2014

  • Analiza din 2013 arată că piata auto este foarte instabilă si imprevizibilă. În contextul discutiilor despre renuntarea la programul Rabla după 2014, marea întrebare este dacă anul acesta nu va fi o editie “muribundă” caracterizată printr-un interes scăzut din partea celor implicati în program. Dacă programul Rabla va avea rezultate slabe, si dacă se vor pune în continuare bete-n roate posesorilor de masini care doresc să le vândă, nu ar fi exclus ca vânzările de masini noi să continue trendul descendent si în 2014.
  • La nivel declarativ s-a lăsat de înteles că timbrul de mediu va suferi schimbări si în 2014, însă este greu de crezut că aceste modificări vor apărea la început de an, astfel că efectele nefaste ale timbrului de mediu vor persista, iar oamenii vor mai păstra masinile, ceea ce înseamnă o prelungire a blocajului pe piata internă.
  • Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro, adresează solutiile posibile pentru revitalizarea pietei auto în 2014: „O piată auto sănătoasă, stabilă si predictibilă poate fi creată la intersectia a trei factori: mediul legal favorabil, stoparea micilor înselătorii care decredibilizează piata auto internă si nu în ultimul rând crearea cadrului pentru o concurentă loială. Pentru primul factor, introducerea fiscalizării suplimentare a tranzactiilor după a treia masină vândută de către o singură persoană într-un singur an ar putea compensa o scădere a valorii timbrului de mediu, atât de necesară pentru o crestere a pietei auto . În ceea ce priveste stoparea micilor înselătorii, referindu-ne aici în primul rând la alterarea numărului de kilometri, introducerea pedepselor atât pentru modificarea numărului de kilometri cât si pentru comercializarea unei masini cu kilometrajul modificat ar putea aduce un plus de credibilitate si deci de optimism în ceea ce priveste tranzactiile. Nu în ultimul rând, referindu-ne la eliminarea concurentei neloiale, încurajarea unei competitii sănătoase între dealerii auto si ceilalti vânzători de masini, încurajarea creării de mici business-uri si sustinerea celor blocati în piata gri ar putea reprezenta metode de adresare a acestei problematici.

INFO

www.autovit.ro

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Seara de Craciun – concert de colinde al Corului Universității Naționale de Arte „George Enescu”

„Carnavalul Culorilor” – expoziție de măști pictate la Ateneu

Uncensored Dance Party

SPEAK UP your LOVE! @Fratelli Iasi

Scrie un comentariu: