SFR 2017 / Expozitii de grafica si colaje. [VERNISAJ] ”Divina tragedie”, de Ion Barladeanu

Serile Filmului Romanesc nu inseamna numai proiectie de film. Este un eveniment cultural care cuprinde si expozitii, lansari de carte, recitaluri de muzica si poezie. Iata care sunt expozitiile programate in timpul editiei din 2017 a festivalului:

10-14 MAI 2017|EXPOZIȚIE DE GRAFICĂ “MEMORIA RETINEI GULAGULUI ROMÂNESC”, RADU BERCEA | TEATRU FIX

Memoria Retinei Gulagului Românesc: Fost deţinut politic în perioada 1959 – 1964, Radu Bercea a realizat, începând cu anul 2002, un ciclu de lucrări de pictură şi grafică care ilustrează momente trăite în universul concentraţionar.

Artistul, care la vârsta de 19 ani a fost condamnat la 20 de ani muncă silnică şi 10 ani degradare civică pentru „crima de uneltire contra ordinii sociale” şi care a fost eliberat ca urmare a aplicării Decretului nr. 411/1964, a realizat mai multe expoziţii şi a publicat câteva cărţi şi albume cu această temă.

Lucrările lui Radu Bercea reproduc secvenţe dramatice, tulburătoare din locurile de detenţie şi coloniile penitenciare de muncă prin care a trecut acesta (Luciu-Giurgeni, Cireşu, Grădina, Strâmba, Salcia, Stoeneşti, Măraşu, Vaca, la „Saivane” sau pe înfricoşătorul bac „Gironde”).

Expoziţiile şi albumele lui Radu Bercea constituie o formă de revanşă care nu vizează însă răzbunarea, ci doar păstrarea memoriei sub auspiciile unui motto semnificativ: „Să iertăm trecutul, dar să nu-l uităm!”

10 – 20 MAI 2017, 16:00 | [VERNISAJ] DIVINA TRAGEDIE DE ION BÂRLĂDEANU | GALERIA MERU

DIVINA TRAG(icom)EDIE .

Filmul e văzut ca un decupaj temporal de întâmplări și expresii, iar în momentul în care eroul – personaj de film este decupat și încorporat imaginii fixe care este colajul, el nu vine singur. Vine cu tot bagajul semantic al poveștii desfășurate în cele 90 de minute.

Condensarea instantă a sensurilor din povestea identică/inspirată/oglindă de viață care este fotografia de film este simultană revărsării de noi ramificații semantice în contact cu alte mituri înghețate ce se întâlnesc în compoziția unui colaj. Regizorul e diferit. Și el caută întotdeauna ceea ce filmul trebuia să spună atunci și nu o spunea niciodată.

Când gangsterii reali din portul din Constanța (în care Ion B a fost docher) omorau pentru alimente, eroii filmelor comuniste plângeau după planul cincinal. Când femeile tinere își puneau viața în pericol avortând prin subsoluri de bloc, eroinele patriei hoinăreau ștrengărește, la braț cu Dan Spătaru. În tragedie, corul îngheață timpul și permite publicului să privească lumea adevărată, așa cum doar zeii o văd. Atot-temporală, e o imagine în care toate lucrurile ce s-au întâmplat și tot ceea ce e scris să se îmtâmple coexistă. În colaje, povestea fiecărui personaj sau aura sa mitologică folosesc pentru a pune în scenă noi secvențe, dintr-o lume pe care filmul o ascundea.

O fină corectură dionisiacă a artei pusă în slujba digestiei (filmul commercial propagandist), în urma căreia banalul e trezit, scormonit, speriat de fiorii apropierii unei alte arte, mai apropiată vieții. Iar ceea ce amintea o tragedie, în absența timpului și de la cota demiurgică a creatorului, devine o inteligentă duioșie plină de umor. Cristian Cojanu

INFO

Serile Filmului Romanesc

Web: www.festivalsfr.ro

FB: www.facebook.com/serilefilmuluiromanesc

Youtube: www.youtube.com

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

DEGEȚICA | Teatrul Luceafarul Iasi

Mireasa mortului | Cinema Ateneu

Inimă de foc: Neînfricata | Cinema Ateneu

Downton Abbey: O nouă eră | Cinema Ateneu

Scrie un comentariu: