Salvador Dali si cele 100 de ilustratii ale “Divinei Comedii”

dalireddante-

In anul 1957, guvernul italian i-a comandat lui Salvador Dali o serie de 100 de ilustratii in acuarela pentru Divina Comedie a lui Dante, cea mai importanta lucrare scrisa in limba italiana.

Ilustratiile urmau sa fie finalizate pina in 1965, anul in care se implineau 700 de ani de la nasterea poetului,  cartea continand ilustratiile  urmand sa fie tiparita intr-o editie limitat de catre La Libreria dello Stato din Roma.

Din pacate, intelegerea a cazut in momentul in care opinia publica italiana a aflat ca ilustrarea unei editiii aniversare a celei mai importante opere din patrimoniul literar al Italiei urma sa fie incredintata unui spaniol si nu unui pictor italian.

Dali nu s-a descurajat si a continuat proiectul pe cont propriu, din 1951 si pina in 1960 realizand 101 ilustratii, propria sa viziune asupra operei lui Dante Alighieri (1265 – 1321). Demersul publicarii lor a fost sprijinit cu mult entuziasm de editorul francez Joseph Foret, care publicase si litografiile pentru proiectul Don Quijote.

Dupa ce a vazut un grupaj de picturi in acuarela pentru proiectul “Divina Comedie” la studioul lui Dali, Foret s-a lansat cu entuziasm in cautarea unor sponsori pentru a pune pe picioare crearea operei.

Astfel, editura franceza Les Heures Claires a preluat conducerea proiectului, principalii manageri avind responsabilitatea de a colabora direct cu Dali si gravorii pentru a asigura succesul demersului.

Raymond Jacquet, gravorul care a lucrat impreuna cu Dali, a creat blocuri de lemn necesare pentru a transfera acuarelele pictorului pe gravuri din lemn, mediu ales datorita capacitatii sale de a permite spălări subtile de culoare si desen liniar delicat.

Cele 100 de gravuri au fost publicate in sase volume de ilustratii. Desi in anii ’70 si ’80 incursiunile lui Dali in arta gravurii au fost de multe ori implicate in controverse, deseori legate de printarea nedocumentata si necontrolata a imaginilor create de pictor, colectia de ilustratii dedicate operei lui Dante Aligheri a fost gestionata cu seriozitate.

In pofida tuturor conflictelor stirnite cu privire la conditiile printarii ilustratiilor, drepturilor de autor si beneficiilor financiare mai mult sau mai putin licite pe care multi gravori si le-au insusit din publicarea ilustratiilor  precum “Divina Comedie”, cert este ca interesul lui Dali pentru acest proiect a fost unul literar, artistic si spiritual, mai degraba decit financiar. Colectia integrala a ilustratiilor poate fi vazuta AICI.

The Reign of the Penitents

“Versiunea lui Dali a Padurii Sinuciderilor din Infernul’

“Sordello desenind o linie in Purgatoriu, delimitindu-si libertatea la caderea noptii”

Surse : www.lockportstreetgallery.com , www.openculture.com

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

DEGEȚICA | Teatrul Luceafarul Iasi

Mireasa mortului | Cinema Ateneu

Inimă de foc: Neînfricata | Cinema Ateneu

Downton Abbey: O nouă eră | Cinema Ateneu

Scrie un comentariu: