„Rigoletto”, opera in trei acte de G. Verdi

Opera Nationala Romana Iasi va invita la opera ”Rigoletto”, de Giuseppe Verdi – montata la Iasi in regia lui Marco Spada (Italia). Opera in trei acte (1851); Libret de Francesco Maria Piave dupa „Regele petrece” („Le roi s’amuse”) de Victor Hugo. Durata: 2 ore si 10 minute, 2 pauze.

  • joi, 7 septembrie 2017, ora 18.30 – Sala Mare a Teatrului Național Iași

Regia: Marco Spada(Italia). Dirijor: Ciprian Teodorascu

Renumitul regizor italian este absolvent al secției de Muzicologie a Universității La Sapienza Roma. Activitatea sa cuprinde studii de cercetare ale scrisorilor lui Giusppe Verdi și Gioachino Rossini în cadrul Fundației Gioachino Rossini (Pesaro) și la Istituto Nazionale di Studi Verdiani (Parma). A publicat numeroase articole științifice despre opera italiană a secolului al XIX-lea. Din 1989 până în 1998 a fost critic muzical pentru R.A.I. (Radio 2, Radio 3) și pentru cotidianul L’ Unità.

Ca muzicolog, a lucrat pentru instituții prestigioase precum Teatro San Carlo Napoli, Teatro dell’ Opera Roma, Academia Națională Santa Cecilia din Roma, Teatro Comunale din Bologna, Teatro Massimo Bellini din Catania, Opera Festival Rossini, Opera Națională din Londra.

Din 1998 până în 2016 a fost Director și Director artistic al Teatrului de Operă din Sassari (Sardinia), unde a produs mai mult de 100 de lucrări de operă, lansând cariera internațională a multor artiști.

Dintre cele mai importante titluri de operă pe care le-a regizat atât în Italia cât și în străinătate amintim: Moise în Egipt de G. Rossini (Teatro dell’ Opera din Roma, 2007), Clemența lui Tito de W. A. Mozart (Sassari – 2006, Stavanger, Norvegia – 2008), Luisa Miller de G. Verdi (Sassari – 2007), Noaptea unui neurastenic și Cei doi timizi de Nino Rota (Lecce – 2007), Marino Faliero de G. Donizetti (Bergamo -2008), Lucia di Lammermoor de G. Donizetti (Debrecen – 2008, Budapesta – 2009), Don Giovanni de W. A. Mozart (Festivalul Viterbo – 2009), Polyeucte de G. Donizetti (Sassari, Bergamo – 2010), Falstaff de G. Verdi (Teatro Giovanni Pergolesi Jesi – 2013), Nunta lui Figaro de W. A. Mozart (Teatro Carlo Felice Genova – 2014), Bărbierul din Sevilla de G. Rossini (Universitatea Antonin, Beirut – 2014), Macbeth de G. Verdi (MOB, Skopje – 2015), Elisabeta, regina Angliei de G. Rossini (Sassari – 2015), Andrea Chénier de U. Giordano (Sassari – 2016, Teatro Petruzzelli Bari – 2018).

Din distribuția celor două premiere fac parte:  Rigoletto – Vasile Chișiu – (Opera Națională București); Ducele  di  Mantova – Andrei Fermeșanu – (debut); Gilda – Cristina Grigoraș; Sparafucile –  Teodor Busnea; Maddalena – Maria Macsim Nicoară; Giovanna – Laura Scripcaru; Monterone – Daniel Mateianu; Marullo –  Victor Zaharia; Borsa – Ovidiu Manolache; Ceprano – George Cojocariu; Contesa  Ceprano – Ana Maria Donose; Uşierul – Florin Roman; Pajul – Silviu  Stratulat

Dirijor – Ciprian Teodorașcu. Scenografia – Mauro Tinti (Italia). Light Design – Fabio Rossi (Italia). Asistenți regie – Cristi Avram, Eduard Sveatchevici. Asistent costume – Rodica Eșanu. Regia de scenă – Alin Neștian, Claudiu Aghiculesei, Alexandru Constantin. Pregătire muzicală – Adina Alupei, Simona Gâdei, Mădălina Pancu . Sufleor – Emil Ambrosă. Asistenți coregrafie – Sergiu Cotorobai, Dorina Cotorobai

După ce a obţinut diploma pentru orgă şi compoziţie de pian/orgă în anul 1993 la Conservatorul de Muzică Giussepe Verdi din Milano, cu nota maximă, şi-a continuat studiile la Viena în cadrul Musik HochSchule. A devenit asistent în orchestra Simfonică din Szeged şi pianist corepetitor la Teatru din anul 1996 până în anul 1999. A dirijat în Ungaria ”Don Pasquale”, ”Cosi fan tutte”, ”Cavaleria Rusticană”, ”Stiffelio”, ”Tosca” şi ”Don Giovanni”, obţinând  dublă perfecţionare la Wiener Musikseminar ( Seminarul de Muzică din Viena) pentru dirijor de orchestră.Mai multe detalii puteți găsi în CV-ul atașat.

Premiera operei a avut loc la 11 martie 1851, la Teatro La Fenice din Venetia. Libretul este scris de Francesco Maria Piave, după piesa Regele se amuză a cunoscutului scriitor francez Victor Hugo. Personajele pline de viată si muzica însufletită au făcut din Rigoletto una dintre operele preferate ale publicului de-a lungul timpului.

Actul 1
Actiunea se petrece la Mantua in 1520. Palatul din Mantua este luminat feeric. Inconjurat de curtenii sai nu mai putin dornici de distractii, ducele petrece ca de obicei. Desi gandul ii zboara la frumoasa necunoscuta pe care o zarise la biserica, de data aceasta o admira pe contesa Ceprano. Pentru flusturatecul duce, viata e o vesnica goana dupa aventuri (arie). Rigoletto, bufonul curtii, care trebuie sa laude intotdeauna – cu, sau fara voie – purtarile stapanului sau pentru a-l amuza, nu pierde niciun prilej pentru a-si bate joc de nobilii din jurul lui, mai intai contele Ceprano, nu-l cruta nici pe contele Monterone, care, indurerat, il acuza pe duce de a-i fi necinstit fiica. Blestemul batranului indignat se adreseaza in egala masura atat stapanului, cat si bufonului, care-si bate joc de durerea lui de parinte. Monterone este arestat pentru lezarea autoritatii stapanului si serbarea continua ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat. Impresionat de cuvintele batranului care rasuna viu in mintea sa, Rigoletto se indreapta spre casa ale carei ziduri de nepatruns tainuiesc existenta fiicei sale, Gilda, unica lui mangaiere. Inainte de a intra, Rigoletto e oprit de Sparafucille, asasin de profesie, care-si ofera serviciile. Rigoletto, insa, il respinge 

Actul 2
La palat, ducele de Mantua este cuprins de dragoste pentru frumoasa Gilda (arie). Rigoletto, zdrobit de durere, cu o prefacuta  nepasare isi urmareste atent dusmanii si isi da seama ca fiica lui e la duce. Mania si ura alterneaza cu tanguiri pasionale. Deznadejdea cumplita, amenintarile si apoi rugamintile si implorarea sunt, insa, zadarnice (arie). Curtenii il impiedica s-o caute pe Gilda. Iat-o, insa, cautand aparare in bratele tatalui ei (duet). Gilda si Rigoletto se pregatesc sa paraseasca palatul. Pedepsit pentru indrazneala de a-l fi acuzat pe duce, contele Monterone este dus spre locul de executie. Rigoletto stie ca pentru flusturaticul duce, Gilda nu este decat o aventura trecatoare. Este hotarat sa-l loveasca pe cel care i-a rapit unica bucurie a vietii 

Actul 3
E noapte. Rigoletto a dus-o pe Gilda la hanul lui Sparafucille, pentru ca tanara fata sa se poata convinge de infidelitatea nevrednicului duce. Bufonul si-a pregatit razbunarea: ademenit la han de frumoasa Maddalena, ducele va fi ucis de fratele acesteia, Sparafucille, ucigasul platit de Rigoletto. Stapanul Mantovei isi face intr-adevar aparitia, fredonand nepasator (arie). Abia acum isi da seama Gilda de frivolitatea si josnicia aceluia caruia ii daruise inima 

BILETE

Vanzarea biletelor pentru spectacolele programate in luna septembrie incepe pe data de 28 august 2017. Biletele se pot achiziționa atât de la Agenția Operei (tel. 0332.888.448 – foaier / program: luni – vineri intre 10.00-17.00, sâmbătă 10.00–13.00  ), cât și online pe site-ul O.N.R.I. (www.operaiasi.ro/evenimente).

Nota: Pentru a putea achizitiona bilete online, urmați pașii:

  • accesati “EVENIMENTE” din partea superioara a paginii www.operaiasi.ro
  • creati un cont valid
  • achizitionati biletul

Este strict interzis accesul in sala copiilor sub 7 ani.

INFO

Opera Nationala Romana Iasi

Strada Agatha Barsescu nr. 18, Iasi

Telefon: +40-(0)232 211 144.

Web: operaiasi.ro

Facebook: www.facebook.com/Opera-Nationala-Romana-Iasi

You Tube: www.youtube.com/OperaIasi

PE ACEEASI TEMA:

Opera in recital @BCU Iasi

Spectacolul de opera: Barbierul din Sevilla

Musicalul „Sunetul Muzicii”, la Opera Iasi

“Văduva Veselă” de Franz Lehár

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

„Breaking News” va avea avanpremieră și premieră de Gală la Iași.

#ABUZ si MÂINE PLEC ACASĂ @Teatru FiX

The Motans presented by Johnnie Walker Black Label @Fratelli Iasi

Piese semnate Abba, Queen sau Deep Purple vor rasuna in Gradina Palas, in interpretarea Filarmonici din Iasi

Scrie un comentariu: