”Reflector” – o expoziție de Matei Bejenaru

Universitatea Națională de Arte “George Enescu” Iași, Galeria Anca Poterașu București si Centrul de Fotografie Contemporană Iași va invita la ”REFLECTOR” – o expoziție de Matei Bejenaru.

Vernisajul va avea loc miercuri, 6 iunie 2018, ora 18:00 la Galeria apARTe Iași si va fi urmat, la ora 19.30, de performance-ul audio 1_2018 realizat de 0102 (Matei Bejenaru, Diana Dulgheru). Expozitia este deschisa intre 6-10 iunie 2018.

Curator: Anca Mihuleț

Expoziția Reflector reprezintă un proiect personal al artistului Matei Bejenaru, prezentat în mod simbolic la Galeria apARTe, spațiul de expoziții al Universității de Arte și care punctează mutarea atelierului său în afara Iașului.

Transformările conceptuale și comportamentul producătorilor de imagini în fața subiectului determină apariția unor mecanisme de dominare vizuală alternative. Restructurarea privirii se petrece de cele mai multe ori atunci când supraimpunerea critică mută punctul focal de la ceea ce era o dată cunoscut sau implicit la ceea ce a fost ignorat sau nu îndeajuns de înțeles. Dacă ceea ce este fotografiat petrece puțin timp în fața aparatului sau în apropierea celui care fotografiază, distanța critică și tensiunea dispar. Dacă cel care fotografiază analizează subiectul privirii, obiectivând doar anumite detalii și lăsând forța întâmplării să acționeze în zonele lăsate libere, atunci imaginea își câștigă aura și forța primară.

Începând cu anii 1980, s-au conturat câteva direcții esențiale în ceea ce privește studiul fotografiei și poziționarea acesteia în context instituțional. Dacă la acea vreme Douglas Crimp nu dădea fotografiei care își pierduse aura prea multe șanse să pătrundă în muzeu, Hal Foster făcea o analiză glorioasă fotografiei în era postmodernă, pentru ca Rosalind Krauss să dedice studii consistente fotografiei în relație cu suprarealismul sau cu mișcările de avangardă. În Originalitatea avangardei (1986), Krauss vorbește despre puterea grilei ca formă autocrată în lucrările abstracte ale avangardiștilor. Capacitatea de a repeta si de a contrage această formă a permis ca ea să apară mereu unică și originală. Apoi, criticul de artă extrapolează grila și o pune în relație cu descrierea peisajului / a pitorescului, plecând de la literatură și migrând spre artă. Înspre finalul textului, atrage atenția asupra modului în care reprezentarea bidimensională a unui obiect impune prezență și expresia singularității, dar implică și dualitate, o dată prin funcția primară pe care o îndeplinește, apoi prin înrămarea și prezentarea pe perete.

Acest excurs istoric ne ajută să ne apropiem de seriile de imagini realizate special pentru această expoziție de către Matei Bejenaru. Abordarea temei recurente a marșului de gândire aduce o nouă citire a metodei sale de lucru. Dacă în 2013, la primul marș de gândire, Bejenaru pleca de la Sala Dalles înspre Salonul de Proiecte pentru a temporiza trecerea de la artele plastice la artele vizuale, în 2016 a avut loc prima ieșire în mediul natural, în care artistul nu a mai urmărit un traseu prestabilit, ci a lăsat pașii si cuvintele să genereze mișcarea. A fost o primă încercare consistentă de abstractizare a imaginii, în care actul realizării fotografiei devenea sinonim cu experiența, urmată de procesarea ulterioară a imaginii, o stare performativă distinctă.

În primăvara anului 2018, Matei Bejenaru inițiază un alt marș de gândire, de data aceasta prin pădurea din jurul atelierului, pe timp de noapte; imaginile sunt lăsate să exprime întâlnirea psihanalitică dintre om și necunoscut, care implică frică și curiozitate. Un film, realizat pe peliculă de 16 mm, complementar unei diaproiecții de mari dimensiuni, este rezultatul filmării din mașină a unui drum șerpuit, care prin mișcarea neregulată a vehiculului, ajunge să se auto-abstractizeze, în timp ce apariția aspră a unui reflector, care fragmentează cadrul natural, este legătura cu o realitate imediată. Această realitate imediată, extrem de articulată, este întâlnită în expunere prin intermediul fotografiilor executate de Bejenaru în orașele în care a lucrat în ultimii 10 ani. Este un detaliu cronologic, intruziv pe alocuri, dar care deschide o altă posibilitate de traducere a expoziției.

Cu ocazia vernisajului, Matei Bejenaru și Diana Dulgheru vor realiza o performanță sonoră, prin care urmăresc să exploreze interferența dintre fotografie, sunetul analog și sunetul digital.

INFO

Galeria de arta apARTe

Facultatea de Arte Vizuale şi Design

Str. Sărărie nr. 189, Iasi

www.facebook.com/Galeria.Aparte

www.facebook.com/CentruldeFotografieContemporana

PE ACEEASI TEMA:

”100 de metri garduri” – expozitie de fotografie

Expoziţia Taberei de fotografie „Căutându-l pe Eminescu”- Ipoteşti 2018

„Viața și întâmplările din jurul podului de la Blejoi” – expoziţia de fotografie semnata Andrei Baciu

”Franturi de gand” – expozitie de fotografie semnata Gabriela Dobos

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Fu*k it, do what you love! @Fratelli Lounge & Club

Happy HALLOWEEN @Oxford Pub

Mediterranean Sounds @Skin Music Lounge

Trupa 9 LIVE @The Trumpets

Scrie un comentariu: