PROGRAM: Festivalul International de Teatru pentru Publicul Tanar, editia 2015

image description

Teatrul Luceafarul Iasi va invita in perioada 4-9 octombrie 2015 la cea de-a VIII-a editie a Festivalului International pentru Publicul Tanar – unicul festival de teatru din Romania cu acest profil, unicul festival international de artele spectacolului din jumatatea estica a Romaniei.

Cea de-a 8-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru pt Publicul Tînăr Iași (FITPTI), eveniment etichetat cu prestigiosul label „festival european” acordat de EFA  (Asociația Europeană a Festivalurilor), va avea loc în acest an între 4-9 octombrie. Prezenta ediție va avea drept focus “Tînărul artist român”.

Sîmbătă, 3 octombrie, va fi ziua de showcase a Teatrului Luceafărul, organizatorul evenimentului. Vor fi susținute reprezentații cu cele mai noi și mai moderne producții ale trupei: ora 11, HANSEL SI GRETEL, un spectacol de storytelling și teatru de obiecte, iar seara, de la ora 17 și 19, premiera PISICA VERDE de Elise Wilk. Onorînd focusul festivalului, proiectul acestui spectacol pentru liceeni și studenți le-a fost încredințat tinerilor creatori Bobi Pricop, regizor asociat al FITPTI, și scenografei Irina Moscu.

Directorul artistic al FITPTI, criticul de teatru Oltița Cîntec, precizează că “scopul prezentei ediții a FITPTI e să cartografieze sinoptic o realitate cu zonele ei forte și zonele ei slabe. Să identifice tendințe, să fie utilă celor care, cu siguranță, măcar o dată s-au întrebat «și acum, ce fac?». La un moment dat, cu toții ne-am aflat în acest punct. Fiecare trebuie să înceapă de undeva, are nevoie, mai ales la primii pași, de sprijin faptic. Preocuparea pentru soarta tinerilor echivalează cu girarea viitorului, iar investiția în ei înseamnă că ne interesează ce va fi.

În cifre, ediția a 8-a a FITPTI înseamnă 8 zile de spectacole de teatru, dans, umbre, pantomimă, 30 de spectacole susținute de peste 400 de artiști din 24 de companii teatrale din România (Teatrul Național Sibiu, Teatrul Nottara, Teatrul Național Cluj, Teatrul Național Timișoara, Teatrul Național București, Teatrul Odeon, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, Teatrul de Comedie, ARPAS, Compania Hopa Trop, Teatrul Puck Cluj, Teatrul Gong Sibiu, Teatrul Colibri Craiova, Teatrul Gulliver Galați, Țăndărică București, Teatrul Excelsior București), și  alte 12 țări (Franța, Germania, Italia, Olanda, Rusia, Ucraina, Bulgaria, Norvegia, Polonia, Marea Britanie, Portugalia, Croația).

BILETE

Biletele pot fi achiziționate de la casieria Teatrului Luceafărul (de marți pînă sîmbătă între 10-14 si 18-19, duminică 9-13, și cu o oră înainte de începerea fiecărui spectacol), de la Stud Pass (Iulius Mall) și online www.bilet.ro. Prețul unui bilet întreg este 30 lei; elevii, studenții, pensionarii și somerii beneficiază de bilete cu 10 lei.

PROGRAM

PROGRAM FITPTI 2015

SÂMBĂTĂ, 3 octombrie
Showcase Teatrul “Luceafărul” Iași

  • Ora 11, sala mică: HANSEL ȘI GRETEL după Frații Grimm

O formulă inedită pentru echipa artistică a teatrului ieșean, spectacolul combină storytelling-ul cu animația de obiecte. În adaptarea scenică interpreții sunt deopotrivă naratori și personaje, povestind, cu mijloace specifice teatrului de animație modern, întâmplările celor doi frați rătăciți în pădure. Echipa de creatori a lucrat într-o strânsă colaborare, stârnirea creativității și apariția ideilor fiind stimulate de tehnici de improvizație colectivă. Regizorul Ion Ciubotaru a creat “un spectacol de improvizație, în care imaginația privitorului e pusă serios la treabă. Am vrut un spectator activ, care să își facă propria poveste. Am renunțat la păpuși în accepția tradițională și am apelat la obiecte, care își părăsesc latura utilitară și capătă valențe teatrale. Vrem să demonstrăm că în teatru ficțiunea e cel mai important lucru și că, dacă visăm, putem facem teatru din orice, cu orice.

Distribuția: Carmen Mihalache, Liliana Mavriș Vîrlan, Alex Iurașcu și George Cocoș. Regia: Ion Ciubotaru. Dramatizare: Ramona Iacobuțe. Obiecte scenice: Constantin Butoi

  • Ora 17 și 19, sala mare: PISICA VERDE de Elise Wilk– premieră

Spectacolul reprezintă o premieră teatrală prin utilizarea sistemului silent disco în jurul căruia e construită mizanscena. Spectatori și actori se află împreună în același perimetru, un club, iar publicul devine participativ, având la dispoziție căști prin care poate alege ce și cum ascultă. Un spectacol pentru liceeni și studenți, inspirat din problemele și preocupările specifice vârstei, o mostră despre cum teatrul pentru tineret poate oferi răspunsuri la întrebari poate încă nerostite.

Distribuţia: Dani – Dragoș Maftei, Bianca – Natalia Corban, Boogie – Alex Iurașcu, Robert – George Cocoș, Roxana – Carmen Mihalache, Flori – Camelia Dilbea. Regia: Bobi Pricop. Scenografia: Irina Moscu. 60 min, 14+

DUMINICĂ, 4 octombrie

  • Ora 10, sala mică – Compania Hopa Trop București: HARAP ALB

Compania Hopa-Trop realizează spectacole de teatru de umbre pornind de la basmele  și muzica tradițională românească. Spectacolele sunt însoțite permanent de muzică live, special gândită. Pe lângă frumusețea vizuală specifică teatrului de umbre, copiii vor putea auzi și privi instrumente tradiționale românești gen: cobză, țiteră, fluiere, cimpoi, drâmbă, diferite instrumente de percuție etc. Primul basm pus în “scena” teatrului de umbre este Harap-Alb. Realizatorii au încercat adaptarea lui în așa fel încât să ofere posibilitatea optimă în redarea vizuală și auditivă cât mai frumoasă și cât mai apropiată de specificul teatrului de umbre.

Interpreți: Ana Cucuta și Beatrice Iordan (actori mânuitori), Daniel Pop (povestitor și muzician), Florin Iordan (muzician). 45 de minute, 4+

  • Ora 11,30, sala mare – Teatrul PUCK Cluj: RĂȚUȘCA CEA URÂTĂ

Un ou de lebădă ajunge prin căi necunoscute în cuibul unei raţe domestice, iar din acest ou iese un boboc de „raţă” mai mare, mai altfel decât celelalte răţuşte. Apariţia bobocului „ieşit din rând” o nelinişteşte pe raţa mamă şi stârneşte adversitatea păsărilor din ogradă. Bobocul de lebădă ajunge în curând ţinta tuturor şicanelor, ciupelilor, ironiilor şi nu are altă cale decât să fugă în lume, nutrind speranţa că undeva există un loc pentru el. Drumul lui duce spre iazuri şi păduri, spre mlaştini şi sălbăticie unde va întâlni fiinţe cuvântătoare şi necuvântătoare, dar nimeni nu va vedea în bobocul solitar şi ciudat, cu penajul gri, cu capul mare şi ciocul negru, magnifica pasăre din poveştile cu elfi: lebăda. Nici măcar el nu ştie cine este. Promisiunea mult aşteptată a metamorfozării se împlineşte sub taina iernii: în oglinda apelor de primăvară şi în privirea semenilor săi, răţuşca cea urâtă îşi dezvăluie chipul şi adevărata sa natură. Lebăda cea tânără devine reprezentarea frumuseţii absolute, transfigurată de nobleţea suferinţei. Memoria penajului gri, memoria răţuştii urâte, e tributul plătit unui vis împlinit, care şi el pare la fel de trecător precum clipele  de coşmar : Pe vremea când eram o răţuşcă urâtă nici în vis nu m-aş fi gândit la atâta fericire! (Mate Varga Ibolya)

Distribuţie: Ramona Atănăsoaie, Frunzina Anghel, Andreea Bolovan,  Ionuţ Constantinescu, Iulia Dinescu, Călin Mureşan, Andra Ştefan. Regizor artistic : Mate Varga Ibolya. Scenariul: Ovidiu Pecican. Scenografie: Epaminonda Tiotiu. Coloana sonoră: Venczel Peter. 55 min, 4+

  • Ora 19, sala mare – Teatrul Național Sibiu: ANTISOCIAL

Text dezvoltat prin tehnici de Artă Activă împreună cu actorii spectacolului . Liceu de provincie, anul 2015, România. Elevii creează un grup secret pe un site de socializare. Profesorii află, se infiltrează și demască. Cu ajutorul unor elevi.  # libertate de expresie # violarea intimității # încredere # respect # comment # sistem educațional # praf # spațiu public # turnător # calomnie # share # lipsă de profesionalism # șpagă # like # învechit # dialog @ orice nivel # cât de departe suntem de peșterile din care am ieșit? # hashtag

Distributie: Cristina Blaga, Paul Bondane, Anton Balint, Călin Mihail Roajdă, Alexandra Șerban, Cristian Timbuș, Maria Tomoiagă. Spectacol pentru tineret, 60 min.

  • Ora 20, foyer, lansare carte ION CREANGĂ ÎN LUMINILE RAMPEI
  • Ora 20,30, esplanada teatrului – spectacol de videomapping şi lasere (realizator videoartist Andrei Cozlac); live streaming

LUNI, 5 octombrie

  • Ora 9,30 și 11,30, sala mică – Teatrul Național pentru Publicul Tânăr Mannheim Germania: SUPRAFAȚA OBRAZNICĂ

Un artist plastic aduce cu el în scenă suprafețe, forme și culori pe care le scoate din bagaje. Începe un joc de linii și cromatici. Treptat, întreaga sală este transformată într-un tablou în care copiii devin ei înșiși parte din spectacol și  pot face schimbările pe care le doresc. Folosind linii, texturi, culori, forme și prin noul aranjament al obiectelor existente, pictorul-actor remodelează spațiul într-o creație în care toate obiectele și persoanele prezente vor constitui un joc plastic în marele tablou al vieții. Această călătorie deschide un spațiu al posibilităților, în care suprafețele învață să zboare, iar muștele trasează linii, făcând o conexiune între artele vizuale și arta spectacolului. Împreună dezvoltă o experiență de teatru deosebită, ca un joc senzorial  pentru cel mai tânăr public.

Regia: Marcela Herrera. Dramaturgie: Nicole Libnau. Interpretează: Cédric Pintarelli. Costume: Eva Roos. Scenografie: Christian Thurm. Pedagogie teatrală: Monika Schill. Public peste 2 ani, 45 min. Parteneri: autoritățile landului Baden-Württemberg, Centrul Cultural German Iași.

  • Ora 11, sala mare –Teatrul Țăndărică București: MICUL PRINȚ după Antoine de Saint-Exupéry

Micul Prinț este un personaj legendar, simbolul unei umanități responsabile și generoase, care aduce un mesaj de speranță și fraternitate. Povestea acestui băiat cu păr bălai și inima pură este spusă de un pilot care s-a prăbușit cu avionul în deșertul Sahara. Micul Prinț trăia pe un asteroid, dar s-a decis să-l părăsească pentru a explora lumea. Pământul este a șaptea planetă pe care ajunge, după întâlniri pe alte planete cu diverse personaje care ilustrează defecte omenești. Aici întâlnește alte personaje interesante, printre care pilotul deja menționat, un șarpe, o vulpe și alte flori leite, cel putin la înfățișare, florii lui. De la fiecare are de învățat câte ceva În final, Micul Prinț vrea să se întoarcă pe asteroidul lui, însă singura cale este moartea și, cu ajutorul șarpelui, cade la pământ fără să scoată niciun sunet. Micul Prinț este o carte filosofică și sunt aduse în discuție întrebări esențiale pentru fiecare dintre noi: prietenia, dragostea, moartea, timpul, realitatea, prezentate pe înțelesul copiilor.

Regia: Bogdan Drăgulescu. Scenografia:    Daniela Drăgulescu. Muzica:  Eugen- Dan Drăgoi. Video design : Tapioca Film. Distributia : Liliana Gavrilescu, George Simian, Daniela Ruxandra Mihai, Dan Codreanu, Marin Fagu. 3+, 60 min

  • Ora 12, sala Studio UAGE: CENTENAR Tadeusz Kantor CLASA MOARTĂ (proiecție film)

Tadeusz Kantor s-a născut în 1915, la Wielopole, în Polonia, şi a rămas în istoria culturală a secolului XX drept un inovator al artelor vizuale. Pentru regizorul polonez, teatrul este condiţionat de rememorare, este o artă care resimte continuu respiraţia morţii, pentru că, spune Kantor, „memoria transferă realitatea în trecutul care moare în continuu”. Amintiri din vremea copilăriei, permanenta evocare a sentimentului omniprezent al morţii sunt materialele din care este construit Clasa moartă, această “maşinărie teatrală” perfectă a memoriei. Cu acest spectacol Kantor a împins poetica sa de avangardă în faza ei finală, numită “Teatrul morţii”. Considerat de critici o operă totală de artă, spectacolul, care a avut mai mult de 1000 de reprezentaţii în diferitele teatre ale lumii, nu a fost niciodată documentat în totalitate, cu excepţia acestui material realizat de Andrzej Wajda.

Un spectacol de/A show by Tadeusz Kantor. Regie film: Andrzej Wajda. Producător/Producer: Televiziunea Polonă, 1976. 1 h 12 min

  • Ora 17, Cărturești Palas: ASPARAGUS (spectacol-lectură), lansare carte Machtspiele Neue Theaterstücke aus Rumänien
  • Ora 19, sala mare – Teatrul Nottara Bucureşti: VESTUL SINGURATIC de Martin McDonagh

În izolata localitate irlandeză Leenane, imaginată în această piesă de Martin McDonagh ca un teritoriu în care binele nu are jurisdicţie, cruzimea absolută se naşte din inocenţă. Suflete degradate de lipsa de tandreţe sfidează gălăgios şi ireverenţios disperarea, refuzând cu încăpăţânare să se maturizeze. Fraţii Coleman şi Valene Connor, care tocmai şi-au pierdut tatăl în urma unui „accident” cu o armă de foc, au o relaţie extrem de strânsă, bazată pe singura formă de manifestare a afecţiunii pe care au cunoscut-o vreodată: conflictul. Certurile permanente, îmbrăcate într-un umor negru irezistibil, îi leagă mai puternic decât orice, iar casa lor devine un spaţiu imund de joacă de-a viaţa. Singurul care încearcă să le repare relaţia disfuncţională este preotul Welsh, dar sfaturile lui par să rămână neauzite, într-o parohie în care crimele şi sinuciderile fac parte din cotidian. Într-o răsturnare aproape mistică a rolurilor, se dovedeşte că tocmai cel care trebuia să fie salvatorul îşi aşteaptă salvarea de la cei rătăciţi… Vestul singuratic este un text modern, despre lucruri care neliniştesc, scris într-un ritm alert, fără ocolişuri şi inhibiţii inutile. Întotdeauna relaţiile interumane dintr-o comunitate spun mai multe despre fiinţa umană decât zeci de tratate de psihanaliză.

Distribuția: Florin Piersic Jr. (Coleman), Vlad Zamfirescu (Valene), Andi Vasluianu (Welsh), Ioana Calotă / Corina Dragomir (Girleen). Regia: Cristi Juncu. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Traducerea: Bogdan Budeș. 3 h (cu pauză). Nerecomandat spectatorilor sub 16 ani, conține limbaj licențios

MARŢI, 6 octombrie

  • Ora 10, sala mică – Teatrul Colibri Craiova: PRINȚUL BROASCĂ

O poveste despre importanţa, responsabilitatea şi consecinţele promisiunilor personale, un spectacol amuzant, vivace, comic, în stilul operei bufe, totul acompaniat de muzica clasică şi vitală a lui W.A.Mozart“. (Todor Valov)

Regia: Todor Valov. Scenariul: Veselin Boidev. Scenografia: Stefka Kyuvlieva. Costume: Stefka Kyuvlieva. Construcţie păpuşi: Peter Cekunov, Ganka Kirilova, Aurelia Sadovska. Coloana sonoră: Todor Valov după W.A.Mozart. Distribuţie: Cosmin Dolea, Oana Stancu, Adriana Ioncu, Alis Ianoş. 50 min

  • Ora 10, Grădinița Hansel și Gretel – Teatrul Național pentru Publicul Tânăr Mannheim Germania: SUPRAFAȚA OBRAZNICĂ
  • Ora 11, sala mare – Compania Antonio Panzuto Italia: OPERA FRIGIDER. După Olandezul zburător/ After The Flying Dutchman de/by Richard Wagner

Antonio Panzuto este un artist complex, printre preocupările sale numărându-se teatrul, pictura, sculptura. Panzuto utilizează obiecte, mașinării și sculpturi create din aparatură și materiale ieșite din uz, cărora le redă frumusețea transformându-le în obiecte de artă. Asociindu-le cu prezența umană, mișcarea și lumina, le încarcă cu emoționalitate și apoi le expune în spații abstracte.
Opera frigider este un…vis. Un bărbat nu poate dormi și merge în bucătărie. Deodată, o muzică încântătoare se aude dintr-o sticlă, iar acesta este debutul unei călătorii fantastice în lumea sunetelor melodioase: cântăreți, dansatori și chiar o orchestra își fac apariția în frigiderul care se transformă într-o sală de operă în miniatură. Pe acordurile din Olandezul zburător de Richard Wagner prinde viață o întreagă lume de culori, lumini și figuri fantastice.

Obiecte scenice și interpretare: Antonio Panzuto. Video: Raffaella Rivi. Lumini: Gianugo Fabris. Regia: Alessandro Tognon. Spectacol nonverbal, 40 min

  • Ora 12, sala Studio UAGE: CENTENAR Tadeusz Kantor WIELOPOLE, WIELOPOLE (proiecție film)

În timp ce Clasa moartă vorbeşte despre imposibilitatea reîntoarcerii în copilărie, Wielopole, Wielopole are ca motiv central reîntoarcerea imaginară în casa familială, ca urmare a acţiunii obsesive de vizionare a fotografiilor de familie. Kantor îşi continuă confruntarea cu memoria, cu trecutul şi cu limitele imaginaţiei, evocând spiritele propriei copilării petrecute în satul galiţian Wielopole. În acest spectacol autobiografic, Kantor confruntă sacrul cu întâmplările de zi cu zi, şi realitatea prezentului cu dublul său evocat.

Un spectacol de by Tadeusz Kantor. Regie TV: Stanislaw Zajaczkowski. Produs de Televiziunea Polonă, 1984

  • Ora 18, foyer- lansare carte Florin Piersic Jr OPERE CUMPLITE vol II (Editura Humanitas)
  • Ora 19, sala mare – Teatrul Comedie, ARPAS București: IBSEN INCORPORATED

Un exemplu rar de devised theater pe scena românească, Ibsen Incorporated are ca punct de plecare mai multe scene din piesele lui Ibsen, din care dramaturgul Mihaela Michailov a derivat textul final, cu contribuția actrițelor și a regizoarei. Satira devine aici o armă potrivită pentru critica socială. Regizoarea Catinca Drăgănescu susține că ”astăzi, în mare parte grila de valori a rămas una a patriarhatului. Presiunea exercitată asupra femeilor este aceea de «a livra» în fiecare dintre multiplele roluri sociale pe care le exercită. Ea trebuie să fie un competitor redutabil în mediul profesional pentru a putea emite pretenții, fără însă a neglija rolul de simbol al sexului frumos și cel de soție sau mamă. Această înmulțire a rolurilor sociale pune femeile deseori în situația de renunța sau «a falsifica»  unele dintre aceste roluri, pentru a se ridica la standardele ideale ale societății. Competitivitatea pe toate planurile, de la estetic la simbolic, este un factor determinant al unui fenomen de androginizare a femeilor, care dintr-o perspectivă evoluționistă, devine tactica lor de supraviețuire într-un sistem referențial masculinizat și iată, masculinizant. Această androginizare de fond a femeilor, cu efecte profunde în mentalul colectiv feminin, nu se reflectă în aspectul exterior nici fizic, nici social. Ea rămâne mistificată, ascunsă, ca un secret, ca o boală, ca o malformație monstruoasă împotriva firii.” Spectacolul Ibsen Incorporated are ca piese focus: Nora, Hedda Gabler, Rața sălbatică, Un dușman al poporului, Strigoii, Stâlpii Societății.

Distribuție: Dana Voicu, Elena Popa, Valentina Zaharia, Silvana Negruțiu, Ana Turos. Concept și regie– Catinca Drăgănescu. Dramaturgie– Mihaela Michailov. Coregraf – Mihaela Culda. Scenografie – Bogdan Costea și Andrei Morariu. Video – Andrei Morariu

MIERCURI, 7 octombrie

  • Ora 9,30 şi 11,30, sala mică – KOEKLA Poppen Theatre Olanda: BIM, CÂRTIȚA CEA MICĂ 

Teatrul Koekla și-a făcut un renume din a aduce la viață scenică povești utilizând păpuși viu colorate, de inspirație rusească, în decoruri surprinzătoare și cu coloană sonoră captivantă. Spectacolele teatrului abordează povești din diverse culturi, cu tematică variată, atractivă pentru cei mici. Limbajul este simplu și accesibil, iar imaginarul teatral plin de fantezie. Este o bucurie să vezi cum cei mici sunt vrăjiți de arta Teatrului Koekla.  Bim, protagonistul acestui spectacol, este o cârtiță mică, isteață și veselă, care locuiește în pământ, într-o grădină plină de flori. Lui Bim îi place și la suprafață, acolo unde trăiește o pisică. Într-o zi, un pui de pasăre ajunge în grădină, căutându-și mama. Pisica prinde puiul, dar Bim reușește să-l salveze la timp. Îl duce la Doctorul Câine, pentru îngrijiri medicale. După aventurile acestea, vor reuși oare să o găsească pe mama puiului?

Distribuția: Gilian Dierdorp (Olanda), Christina Boukova (Rusia). Regia: Larissa Khonich (Ucraina). 50 min, 4+. Partener: Ambasada Regatului Țărilor de Jos

  • Ora 11, sala mare – Teatrul Gulliver Galați : MICA SIRENĂ

Frumuseţea poveştii lui Andersen, creativitatea regizorală, disponibilitatea ludică actoricească, compoziţia scenografică, surprizele „animate”, dar şi o ilustraţie muzicală de excepţie sunt secretele unui spectacol inedit, realizat cu dăruirea, talentul şi pasiunea unei echipe entuziaste de teatru de animaţie, care a încântat generaţii de spectatori: Teatrul “Gulliver” – Galaţi. Mica sirenă este un elogiu adus frumuseţii, naturii şi nu numai.

Distribuţie: Ramona Păuc, Adina Ariton, Gina Geru, Eliza Cristu, Eduard Şişu, Aurelian Iorga, Cătălin Marin, Mihai Caragaţă, Rică Lungu. Invitaţi în spectacol: Triton – Cristian Gheorghe,  Voci cântece: Cristina Bleandură, Ionuţ Negrişanu. Regie: Daniel Stanciu. Scenografie: Vlad Tănase. Ilustraţie muzicală: Jou-Jou Drăgan. Grafica digitală:  Alin Sterian. 3+, 50 min

  • Ora 12, sala Studio UAGE: CENTENAR Tadeusz Kantor ASTĂZI ESTE ZIUA MEA (proiecție film)

În ultimul său spectacol, Kantor încearcă o eliberare a operei sale de propria persoană, aceasta rămânând în acelaşi timp pe tărâmul experienţei profund subiective. Astăzi este ziua mea, ca şi celelalte piese ale ciclului, trebuia să-l aibă pe scenă pe regizor, contemplând şi controlând palimpsestul de imagini reprezentat prin trei rame de tablou. Dar premiera a avut loc la doar câteva săptămâni după moartea lui Kantor. Închegându-se până la urmă în jurul acestei tulburătoare absenţe, spectacolul devine el însuşi un tablou viu, de o forţă devastatoare.

Regia TV: S. Zajączkowski, 1991. 1h 20 min

  • Ora 17, Cărturești Palas: RUMOARE ÎN APE de Marco Martinelli (spectacol-lectură), lansare carte Dramaturgie italiană contemporană
  • Ora 19, sala mare –  Teatrul Tineretului Piatra Neamț: VICLENIILE LUI SCAPINO de J.P. Molière

Din secolul al XVII-lea ajung până la noi ecourile unui râs tonic, lucid, curativ: râsul domnului Molière. Tânărul regizor Alexandru Mâzgăreanu îmbracă piesa clasică în haină nouă. Undeva, pe o plajă, unde este fieful tinerilor dezlănțuiți în distracție, Scapino și-a lăsat (în alt veac) pălăria țuguiată, costumul cu dungi verzi pe fond alb, sabia de lemn, masca și s-a îmbrăcat în pantaloni scurți. Dar spiritul lui de panglicar viclean, capabil să te vândă într-o lingură de apă, a rămas același ca pe vremea lui Molière. Farsa lui Molière a prins culoarea vremurilor noastre: cu trabant flower-power, investit cu inedite funcții de divertisment, cu doze de bere eliberându-și vulcanic conținutul în toiul petrecerilor pe plajă etc., dar spiritul ei a rămas același: zeflemisirea obtuzității, plăcerea enormă a celui considerat umil de a le juca puternicilor renghiuri teribile.

Distribuție: Dan Grigoraş (Argante), Daniel Beşleagă (Geronte), Florin Hriţcu (Octave), Dragoş Ionescu (Leandre), Nora Covali / Corina Grigoraş (Zerbinette), Alexandra Suciu (Hyacinthe), Cezar Antal (Scapino), Rareş Pîrlog (Sylvestre), Nora Covali / Corina Grigoraş (Nerine), Ingrid Robu (Carla). Regia: Alexandru Mâzgăreanu. Scenografia: Romulus Boicu. Muzica: Alexandru Suciu. Spectacol pentru tineret, 1h 20min

  • Ora 20, Teatru Fix – Teatrul Național Timișoara: PAGANINI NU MAI LOCUIEȘTE AICI de Carmen Dominte

Imaginată pe două planuri, unul al acțiunii reale și altul al iluziei, Paganini nu mai locuiește aici prezintă două povești de viață total diferite. Paganini este un pensionar ce refuză aproape total contactul cu realitatea. Se refugiază în subsolul unei case unde începe să-și organizeze o viață imaginară. Totuși, nu complet imaginară – căci adăpostul său este chiar casa copilăriei lui, confiscată în perioada comunistă. Aici, în subsolul trecutului său, timpul își pierde orice dimensiune, trecutul și prezentul sunt doar flash-uri de lumini și umbre pe niște pereți scorojiți.  Toate aceasta însă până în momentul în care în camera improvizată de la subsol își face apariția BMW, un homeless atras de micul confort pe care îl găsește într-un spațiu atât de impropriu. Deși la început se opune ideii ca BMW să îi rămână în preajmă, Paganini îl include și pe acesta în iluzia lui. Relația dintre cei doi, o oarecare complicitate, începe să prindă contur. Undeva, în spațiul dintre cele două planuri, cel al realității și cel al iluziei, povestea realității scoate la iveală un Paganini fragil, în așteptarea unui fiu care îl vizitează doar din interes, un Paganini care nu știe cum să răspundă prezentului. Povestea lui Paganini poate fi povestea oricărui pensionar, a oricărui părinte cu copii aflați departe, drama unui părinte singur.” Carmen Dominte

Distribuția: Romeo Ioan, Alecu Reus. Regia: Olivia Grecea. Scenografia: Geta Medinski. 1h 15 min

JOI, 8 octombrie

image description

image description

  • Ora 9,30 şi 11,30, sala mică – Finger and Thumb Theatre Marea Britanie : MINIFABULE

Inspirându-se din fabulele lui Esop și La Fontaine, Finger and Thumb Theatre a creat un spectacol magic, concentrat pe întâlniri între figuri animate reprezentate de umbre ale degetelor și mâinilor. Cunoscutele fabule cuprind povești despre șoricei, iepurași, broaște țestoase, vulpi, corbi, greieri, furnici, lei și lupi, dar și istorii mai puțin cunoscute cu neașteptate combinații de vietăți. În Mini fabule, cămile, raci, lebede, pești și iepuri își văd de treaba lor într-o lume creată cu puțină lumină și multe umbre. Drew Colby susține cu talent, farmec și umor un spectacol magic, cu muzică live, sonorități înregistrate, spunând uimitoare și amuzante povești vizuale.

Un spectacol de și cu Drew Colby. 3+, 45 min. Partener: British Council Iași

  • Ora 11, sala mare – Teatrul Gong Sibiu: HARAP ALB

Harap Alb este povestea maturizării unui băiat în timpul unei călătorii iniţiatice în care învaţă să-şi facă prieteni, să găsească soluţii pentru situaţii complicate, să aibă încredere în oameni şi să deosebească binele de rău. La finalul acestui drum, Harap Alb merită răsplata pentru că a fost curajos, şi-a folosit inteligenţa şi şi-a exersat bunătatea. Spectacolul lui Gavriil Pinte vizualizează povestea aşa cum a fost ea scrisă de Ion Creangă: personajele sunt create din hârtie şi lemn, schimbările de decor şi costume se fac la vedere, sub ochii copiilor, iar povestea scrisă iese din carte şi capătă viaţă pe scenă.

Distribuție: Lucia Barbu, Leo-Nora Băcanu, Mircea Corcoveanu, Barbara Crişan, Jenö Major, Gabriela itrea, Alina Moldovan/Raluca Pavel, Angela Páskuy, Adrian Prohaska, Mircea Corcoveanu (voce), Jenö Major (voce), Gabriela Mitrea (voce), Gavriil Pinte (voce). Regia, ilustrația muzicală: Gavriil Pinte.. Scenografie: Roxana Ionescu. Asistent scenografie: Adrian Vlad. 60 min, 4+

  • Ora 15-16,30 și 17-18,30, Galeria Benjamin Fondane, Institutul Francez: Laurent Vincent (Franța) Atelier de improvizație pentru tineri

Laurent Vincent este profesor la Universitatea Paris 13 și artist improvizator din 2001. Credo-ul companiei IMPROVISADES, din care face parte, este că tehnicile de improvizație favorizează ascultarea, deci respectul celuilalt și conjugă subtil asumarea riscurilor și stimularea creativității. Cu alte cuvinte, improvizatia teatrală este o artă, dar este în primul rând un exercițiu de autostăpânire a sinelui. Componenții trupei transmit publicului aceste metode, ușor de aplicat și agreabile de învățat.
În cadrul festivalului, Laurent Vincent va coordona ateliere destinate trupelor de teatru francofon din liceele și universitățișe ieșene. Atelierele vor urmări “jocul actoricesc” (personaj, emoție, comunicare non-verbală) și “creativitate în interpretare și punere în scenă”. Atelierele vor fi dublate de conferința “Improvizația teatrală, metodă de actorie”. La finalul atelierelor va fi prezentată publicului mini-producția teatrală rezultată din exercițiile practice realizate cu  participanți.

  • Ora 17, Cărturești Palas : PESCĂRUȘUL de Boris Akunin (spectacol-lectură)
  • Ora 19, sala mare – Teatrul Excelsior București: HISTORY BOYS.Povești cu parfum de liceu de Alan Bennett

Anarhia vârstei, intrigile de cancelarie, relaţiile elevi-profesori sunt suprinse în această comedie de succes despre anii cei mai frumoşi ai vieții. Acţiunea se desfăşoară într-un tradiţional colegiu de băieţi din Nordul Angliei. Stilul de viaţă nonconformist al elevilor din clasa de istorie, care se pregătesc pentru intrarea la facultate, este dinamitat de ambiţiile directorului. Acesta doreşte ca şcoala să urce în clasamentul celor mai importante instituţii de învăţământ şi îl angajează pe Irwin, un tânăr profesor suplinitor. Prin metodele moderne acesta intră în conflict atât cu Hector, profesorul excentric, cât şi cu profesoara Lintott, cu un stil pedagogic mult prea tradiţional. Şcoala devine astfel un „câmp de bătălie” al ideilor diferite despre viaţă şi educaţie. Irwin reuşeşte să îi provoace pe tineri să abordeze subiectele de istorie în mod inedit, iar în final, ţinta – Oxford şi Cambridge – să fie atinsă, pentru prima dată în istoria colegiului.

Distribuția: Mihai Dinvale (Hector), Radu Iacoban (Irwin), Daniela Ioniță-Marcu (Dna Lintott), Cristian Nicolae (Directorul), George Albert Costea (Posner), Alexandru Ion (Dakin), Cezar Grumăzescu (Scripps), Gabriel Costin (Timms), Conrad Mericoffer (Lookwood), Dan Clucinschi (Rudge), Alexandru Voicu (Akthar), Radu Mateucă (Crowther).. Traducere, regie și scenografie: Vlad Cristache. 14+, 2h 45min (cu pauză)

  • Ora 20, Teatru FIX – Odeon, ARPAS București : EU. O CASĂ DE PĂPUȘI

O femeie singură în scenă își amintește. Lumea senzațiilor trăite de ea se naște din proiecții video vibrante, dinamice, care spun o poveste fascinantă. O soprană cântă ceea ce ea nu poate spune. Vocea unui bărbat apare din când în când, ca o amintire. Spectacolul extrem de personal în care regizoarea Carmen Lidia Vidu mixează emoționant Ibsen, film noir și muzică live este inspirat de personajul Nora din piesa O casă de păpuși de Henrik Ibsen și are o atmosferă hipnotică, agresivă, dar și poetică.  Videoproiecțiile pe corp uman creează pe rând senzația de întinerire, de îmbătrânire, de “vizibilitate” a simțurilor. Regizoarea Carmen Lidia Vidu este o voce unică pe scena românească, vocabularul ei artistic fiind bazat pe combinarea videoproiecțiilor  și a mijloacelor specifice filmului cu prezența live a actorilor. Iată ce spunea ea despre Nora creată împreună cu actrița Aura Călărașu: ”Nora mea este mult mai bătrână. Nora mea își trăiește ultima zi din viață și ea știe asta. Este cu un pas în trecut și cu un pas în moarte. Nu are prezent. E obosită și poftește iubire. E împăcată cu ce-a făcut. Dar, ca orice pionier, e singură. Singurătatea e chinuitoare și a ofilit-o.

Spectacolul Eu. O casă de păpuși este prima producție în premieră din proiectul Surorile Heddei. Susținerea femeilor artist din România și Estul Europei, câștigător al Ibsen Scholarship Norvegia 2014 (curatoare Cristina Modreanu).  Scenariu & regie: Carmen Lidia Vidu. Nora: Aura Călărașu. Soprana : Cătălina Antal. Video: Cristina Baciu. Scenografia: Constantin Ciubotaru . Muzica originală: Ovidiu Chihaia. Masca: Cristina Mihaela Radulescu. Machiaj: Ana Marin. Coregraf: Ioana Marchidan

VINERI, 9 octombrie

  • Ora 9,30 și 11,30, sala mică – SAS Marionetas Portugalia: ETC…

Spectacolul ETC… este rezultatul mai multor ani de creație în arta păpușăriei, mai exact a creației care nu folosește cuvântul drept vehicul al comunicării. Această manieră de a face teatru oferă privitorilor un univers magic, transportându-i în actiunea teatrală. Frumusețea lui și absența barierelor lingvistice a făcut ca spectacolul să călătorească în foarte multe festivaluri internaționale din întreaga lume. Povestioare din viața de zi cu zi devin subiect al secvențelor spectacolului ETC… Inocența cu care sunt tratate degajă umor prin intermediul personajelor realizate din burete sculptat. Mișcările și sunetele iau locul cuvintelor, păpușile ne surprind prin simplitatea și ingeniozitatea cu care sunt realizate etc…, etc…, etc…. Între timp, păsările fac lucruri pe care n-ar trebui să le facă, pisicile cântă, mingea se mișcă singură etc… etc… etc…

Ideea, regia și păpușăria: José Gil, Natacha Costa Pereira, Sofia Olivença Vinagre. Păpuși: Natacha Costa Pereira, José Gil. Music original: Gonçalo Tarquínio, Daniel Bernardes. Spectacol nonverbal, 6+, 50 min

  • Ora 11, sala mare – Teatrul Scena Gorica Croația: Poveste nespusă

Poveste nespusă nu are nevoie de cuvinte, este o poveste despre fiecare dintre noi, despre lucrurile care nu au nevoie să fie spuse pentru a fi înțelese. E o poveste despre ce înseamnă să te maturizezi prezentată de un băiețel și o fetiță, în joaca lor, fără prea multe jucării, dar cu multă imaginație. Prin geometria simplă – punct, linie și corp – ei descoperă lumea din jur și înțeleg că pot învăța mai repede dacă vor colabora. Spectacolul este pentru copii și adulți, pentru că în viață, indiferent la ce vârstă, descoperim lucruri ratate în copilărie. Asta se petrece cu personajul nostru principal, întrucât a fost suficient de curajoasă să se încumete în aventura care i se propune. Ia cu ea papucii, o oglinjoară și un pumnal, iar cu aceste obiecte se luptă cu dragonul din viața de zi cu zi. Se lasă înghițită de dragon doar pentru a recăpăta comoara îngropată demult. Revenită din această aventură, radiază lumina cunoașterii și asupra celor apropiați, făcându-i să înțeleagă că lumina nu poate fi nici nici smulsă, nici ținută cu forța. Pot doar dansa cu ea pentru totdeauna. (Radovan Ruždjak)

Distribuție: Aleksandra Naumov, Damir Klemenić. Regizor: Radovan Ruždjak. Costume: Katarina Pohl. Decoruri: Stefano Katunar. Muzica: FOO-RA Music Laboratory. Lumini: Marino Frankola. 5+, spectacol fără cuvinte

  • Ora 12, sala mica – “Tânărul artist de teatru. Istorii românești recente” – dezbatere și lansare de carte
  • Ora 17 – Galeria Benjamin Fondane, Institutul Francez: “Improvizația teatrală, metodă de actorie” (conferinţă Laurent Vincent)
  • Ora 19, sala mare – Teatrul Național București : ActOrchestra

Nu este concert, nici teatru muzical, nici improvizație muzicală, nici exercițiu de actorie…dacă vrem să definim genul. Este doar un joc la care se râde…serios, cu trei actori și încă 20 de parteneri…sau instrumente muzicale. Orchestra aceasta transformă concertul într-un spectacol de teatru, pentru că luptele de culise sunt mai spectaculoase decât spectacolul din scenă. Instrumentele o iau razna, iar artiștii devin o prelungire a sunetelor.O poveste plină de umor, cu trei personaje pornite pe (mereu) imprevizibilul drum al supremației pe scenă. Un concert împachetat într-o poveste veselă, sonoră, ritmată. Sunteți pregătiți pentru un maraton muzical și teatral de o oră, unde se trece cu viteza luminii de la Mozart la rock și la chansonete? Puneți-vă centurile de rezistență maximă pentru starea de râs!

Distribuția: Florin Calbajos, Petre Ancuța, Emilian Mârnea. Regia: Horia Suru. Costumele: Alina Herescu. Video & light design: Claudiu Stan. Sound design: Mac Gheorghiu și Călin Țopa. Spectacol de muzică și pantomimă pentru tineret, 1h 10 min

  • Ora 20,30, esplanada teatrului – spectacol de videomapping şi lasere (realizator videoartist Andrei Cozlac)

INFO

Teatrul pentru Copii şi Tineret „Luceafărul” Iaşi

Fondat: 1949, Finanţator: Consiliul Judeţean Iaşi

Adresa: str. Grigore Ureche nr. 5 Iaşi

Telefon: 0232-212662

E-mail: teatrul_luceafarul@yahoo.com

Web: www.luceafarul-theatre.ro‎

FB: www.facebook.com/teatrul.luceafaruliasi

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

DEGEȚICA | Teatrul Luceafarul Iasi

Mireasa mortului | Cinema Ateneu

Inimă de foc: Neînfricata | Cinema Ateneu

Downton Abbey: O nouă eră | Cinema Ateneu

Scrie un comentariu: