Nominalizarile la Oscar – surprize si confirmari

iulia-blaga

Iulia Blaga - Suplimentul de Cultura

Anuntarea nominalizarilor la Oscar aduce citeva surprize. Cea mai importanta e patrunderea lui ”The Tree of Life” in esalonul celor mai bune productii de anul trecut ale industriei americane de film.

Filmul lui Terrence Malick, distins cu Palme d’Or la Cannes, dar absent din celelalte competitii de peste Ocean care preced Oscarurile (inclusiv Globurile de Aur) a fost nominalizat la categoriile ”Cel mai bun film”, ”Cel mai bun regizor” si ”Cea mai buna imagine”, iar asta se datoreaza presei americane de specialitate care a sustinut filmul si l-a inclus pe locul intii in toate topurile anului 2011.

Altfel, lupta s-a asezat acum nu intre The Artist si The Descendants, care si-au impartit in 15 ianuarie cele mai importante Globuri de Aur, ci intre Hugo si The Artist. Filmul pentru care Martin Scorsese a luat Globul de Aur pentru regie are acum 11 nominalizari la Oscar, in vreme ce The Artist (semnat de francezul Michel Hazanavicius) are cu o nominalizare mai putin. Moneyball: Arta de a invinge are sase nominalizari, The Descendants cinci, iar The Help/ Culoarea sentimentelor patru. Este de asteptat ca The Artist si Hugo sa isi imparta Oscarurile pentru ”Cel mai bun film” si pentru ”Cel mai bun regizor”, si nu sa invinga unul singur la cele mai importante categorii. 2012 e primul an cind se aplica o noua regula a Academiei Americane de Film (AMPAS) care face ca numarul filmelor nominalizate la categoria ”Cel mai bun film” sa varieze de la cinci la 10, in functie de un minim de voturi. In acest an sint noua nominalizari, in loc de 10 anul trecut: The Artist, The Descendants, Extremely Loud and Incredibly Close, The Help, Hugo, Midnight in Paris, Moneyball si The Tree of Life.

O surpriza e intrarea pe lista nominalizarilor la cel mai important Oscar a filmului britanicului Stephen Daldry produs in SUA, Extremely Loud and Incredibly Close. A iesit, din pacate, din calcul Bridesmaids/Domnisoare de onoare, dat ca favorit la aceasta categorie. Bridesmaids se numara, de altfel, printre defavorizati, pentru ca e nominalizat doar la rol secundar feminin (Melissa McCarthy) si scenariu original. Perdant este si Drive (premiat pentru regie la Cannes, retinut pe lista nominalizarilor la mai multe premii ale asociatiilor profesionale americane, sau la Globurile de Aur ori la Independent Spirit Awards), dar care aici are doar o nominalizare la montaj sunet. Ryan Gosling, interpretul lui principal, a fost sarit cu totul din schema. Nu e nominalizat nici pentru acest film, nici pentru The Ides of March sau pentru comedia Crazy, Stupid, Love – cum s-a intimplat la Globurile de Aur. Acest lucru se datoreaza faptului ca Globurile de Aur se decerneaza separat pentru drama si comedie/musical. A sarit din schema si Leonardo DiCaprio (pentru rolul din J. Edgar). Daca si Michael Fassbender (socotit de unii jurnalisti americani cel mai bun actor intr-un rol principal in 2011, pentru rolul din Shame) a iesit din carti, mai multa bafta au avut alti doi britanici, Gary Oldman, aflat cu rolul din Tinker Taylor Soldier Spy la prima nominalizare la Oscar, precum si Kenneth Branagh, retinut la categoria Rol secundar masculin pentru interpretarea lui Laurence Olivier din My Week with Marilyn. Si partenera sa din acest film, Michelle Williams – care a primit recent si Globul de Aur -, este nominalizata la categoria Rol principal feminin unde se va bate cu tanti Meryl Streep, aflata la a 17-a nominalizare la Oscar si care risca acum un hat trick. Michelle Williams a luat Globul de Aur la categoria comedie/musical, iar Meryl Streep (care a jucat-o pe Margaret Thatcher in The Iron Lady) a luat Globul de Aur la categoria drama. E greu de prevazut cine va cistiga dintre cele doua. Poate Glenn Close pentru rolul in travesti din Albert Nobbs? La categoria similara masculina se bat George Clooney (The Descendants), Gary Oldman (Tinker Taylor Soldier Spy), Jean Dujardin (The Artist), Brad Pitt (Moneyball: Arta de a invinge) si, surpriza, outsiderul Demian Bichir (A Better Life). E posibil ca George Clooney, care a luat recent Globul de Aur, sa ia si Oscarul, fara ca asta sa insemne ca a fost cel mai bun.

Christopher Plummer, sanse mari sa ia si Oscarul

Prost a picat si Aventurile lui Tintin care, dupa ce a primit Globul de Aur pentru film de animatie, a fost lasat pe dinafara la nominalizarile similare de la Oscaruri, pe lista insinuindu-se acum doua filme relevate de Premiile Academiei Europene de Film in decembrie 2011, Chico & Rita si pisicosul A Cat in Paris (sa nu se plictiseasca Motanul incaltat). Alt film care nu se regaseste nicaieri pe lista nominalizarilor e Carnage/Doamne… ce macel! care ar fi avut o sansa la categoriile de interpretare. In schimb, Christopher Plummer are mari sanse sa repete performanta de la Globurile de Aur si sa devina, la 82 de ani, cel mai in virsta actor care primeste Oscarul. Toate drumurile duc la acest deznodamint – cariera sa impresionanta desfasurata, surprinzator, in afara premiilor, virsta inaintata care, daca n-ar fi existat vreun film care sa justifice un premiu de interpretare, s-ar fi soldat pina la urma cu un Oscar omagial si, nu in ultimul rind, faptul ca Plummer interpreteaza (la fel de bine ca intotdeauna) rolul unui barbat care isi recunoaste homosexualitatea la senectute.

Tot la categoria surprize – din cite am inteles placute (nu am vazut inca filmul) – trebuie trecute si cele trei nominalizari pe care Tinker Taylor Soldier Spy le-a obtinut, se spune, in trena nominalizarilor la Premiile BAFTA. Pe linga nominalizarea lui Gary Oldman, el mai concureaza la categoriile scenariu-adaptare (se bazeaza pe romanul lui John Le Carre) si coloana sonora (Alberto Iglesias).

Melancholia si La piel que habito nu au fost nominalizate

Apropo de Alberto Iglesias, sa ne apropiem de final amintind nominalizarile la film vorbit in alta limba decit engleza unde, slava Domnului, nu mai e nominalizat ca la Globurile de Aur filmul regizat de Angelina Jolie, In the Land of Blood and Honey, care a avut cronici condescendente in SUA. In schimb, nu se regasesc pe lista de nominalizari nici filmele remarcabile ale anului trecut, Melancholia, Le Havre, Le gamin au velo sau chiar si La piel que habito de Pedro Almodovar care fusese nominalizat, alaturi de Le gamin au velo, la Globurile de Aur. Membrii AMPAS au retinut un film al Agnieskai Holland despre un grup de evrei care se salveaza din Lvov in timpul razboiului (In Darkness), pasabilul film israelian Footnote de Joseph Cedar, filmul canadian Monsieur Lazhar (unde eroul nu e domnul Lazar, ci un imigrant algerian), filmul belgian Bullhead care a facut senzatie la mici festivaluri ca Molodist sau Motovun. In fine, bine ca a fost nominalizat unul dintre cele mai bune filme din 2011, iranianul A Separation, de Asghar Farhadi, care dupa Ursul de Aur la Berlin si Globul de Aur nu poate rata Oscarul – avind norocul nu ca e foarte bun (nu e o regula la aceasta categorie), ci ca poate fi “accesat” mai ales pe latura luptei pentru libertatea de expresie a cineastilor si intelectualilor din Iran.

Ca sa inchei cu o mica gluma, si filmul mut The Artist ar fi putut fi nominalizat la categoria film vorbit in alta limba decit engleza daca n-ar fi fost preluat de The Weinstein Company pentru a fi distribuit in America si impins in fata la toate premiile importante din industrie. Oscarurile se anunta in 26 februarie. Pina atunci, predau legatura in studio.

Autor: Iulia Blaga, Suplimentul de Cultura

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Oratoriul de Craciun, de J.S. Bach

LGBTea o’clock at Meru!

Banca pentru lectura – expozitie concept la Ateneu

PLM – Stand Up Comedy cu Mocanu, Sergiu si Victor la Club Tribo

Cuvinte cheie: ,

Scrie un comentariu: