Masinile interconectate sunt viitorul

Masinile conectate in retea sunt mai “fierbinti” decat un V6 turbo turat la 8000 RPM. Valul de interes starnit de afirmatiile conform carora noua tehnologie ne va schimba  in totalitate experienta la volan creste pe zi ce trece.

Insa, cele mai multe dintre promisiunile auzite pana acum fac referire la lucruri relativ comune: un sistem multimedia mai bun sau un sistem de navigare integrat. Tuturor ne surade perspectiva unui sunet mai bun in difuzoare,  insa asta nu are nimic revolutionar.

Am incercat sa aflam mai multe despre interconectarea automobilelelor asa ca am asistat la o prezentare Cisco pentru a afla care sunt beneficiile reale ale interconectarii si conectarii in retea.

De ce este sofatul neplacut

Maciej Karnz, oficial al Cisco Connected Group a oferit o serie de date statistice despre neajunsurile sofatului intr-o lume automobilistica inca neconectata.

Intre 11% si 13% din timpul de naveta este irosit in congestionatul trafic urban, numarul orelor petrecute in blocaje ajungand in cazul SUA la un total de 90 miliarde de ore. Aproximativ 7% pana la 12& din blocajele urbane sunt cauzate de oamenii care cauta locuri de parcare. Intre 10 si 17% din consumul urban de combustibil este irosit la semafoare, cand pe zebra nu trece nimeni. 80% dintre accidente sunt cauzate de distragerea atentiei soferului.  ”Vestea buna’‘, spune Kranz ”este ca putem reduce aceste procente destul de mult”.

Cum imbunatatesc sofatul masinile interconectate

Blocajele in trafic pot fi evitate prin managementul traficului si optimizarea rutelor auto. Problemele de parcare pot fi rezolvate, in cazul masinilor interconectate, prin intermediul unor aplicatii care identifica cele mai apropiate si mai ieftine parcari si le comunica sistemului de navigatie. Vehiculele si-ar putea de asemenea ajusta inteligent viteza pentru a optimiza consumul de carburant. Semafoarele inteligente, de exemplu, ar sti ca daca 10 masini asteapta pe un sens de mers si numai una pe celalalt pot ajusta timpii de semnalizare pentru a mentine traficul cat mai fluid. Pe rutele drepte s-ar putea construi ”unde verzi” de semnale de trafic pentru a miscarea cat mai constanta a autovehiculelor.

Exista in plus conceptul ca un automobil sa ”stie” ce fac celelalte autovehicule, semnalele semafoarelor, starea infrastructurii auto astfel incat sa se deplaseze cat mai eficient. De exemplu, daca masina ta va sti ca masina din fata urmeaza sa opreasca sau sa franeze va putea sa reactioneze inainte chiar ca respectivele intentii sa fie puse in practica.

Cisco estimeaza ca acest sistem ar putea conduce la o reducere cu 7,5% a timpului petrecut in blocaje rutiere si cu 4% a costului pentru carburant, reparatii si asigurare. Avantajele sunt evidente mai ales in cazul cazul flotelor de autovehicule, spune Kranz. In cazul prevenirii accidentelor, comunicarea intre vehicule ar permite masinilor sa alerteze conducatorul auto in cazul apropierii periculoase de masina din fata. Daca soferul nu reactioneaza, spune Kranz,  ”la un moment dat masina va lua singura decizia de a actiona franele pentru a evita accidentul”. Cisco estimeaza ca implementarea unui sistem de interconectare ar avea ca rezultat   reducerea cu 8% a accidentelor, costuri reduse cu 10% pentru infrastructura rutiera si o scadere de 3% a emisiilor de dioxid de carbon.

Cheia pentru a face acest lucru posibil nu este numai conectarea masinii la Internet, ci interconectarea diverselor subsisteme ale masinilor. Atunci cand conectezi un automobil la Internet, spune ea, ”este foarte bine’‘.  ”Va fi si mai bine atunci cand conectezi toate sistemele”, inclusiv telematica, diagnosticarea si sistemele de asistenta a soferului. Privind lucrurile din acest punct de vedere, o masina care se conduce singura este doar o aplicatie avansata a automobilului conectat, asumandu-si un procent mai mare din actiunile necesare conducerii unei masini.  Cisco promoveaza tehnologia DSRC (dedicata comunicatiilor pe distante scurte) pentru a lega intre ele diversele subsisteme ale automobilelor si conectarea acestora la vasta retea a Internetului.

Daca ne intrebati pe noi, aceasta tehnologie ar fi magica de-a dreptul, chiar si numai daca ne-ar ajuta sa gasim un loc de parcare intr-o zi aglomerata, in centrul orasului.

Sursa: readwrite.com

PE ACEEASI TEMA:

Campionatul national de schimbat roata, editia a II-a

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

”Favorita”, de Yasushi Inoue / Editura Humanitas

Expoziție aniversară de fotografie „Regele Mihai I – o poveste de viață”

Film românesc câștigător la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia

Happy Halloween @Oxford Pub

Scrie un comentariu: