Lansare de carte – ”Emil Coseru, actorul nostru” de Calin Ciobotari

Miercuri, 25 iunie, de la ora 18.00 sunteti invitati la Libraria Carturesti-Palas la lansarea cartii  ”Emil Coseru, actorul nostru” de Calin Ciobotari.

Călin Ciobotari s-a născut în 1979. Este licenţiat în Filosofie şi are un masterat în Hermeneutică. Redactor al revistei Dacia literară, în cadrul Muzeului Literaturii Române Iaşi. A publicat în cele mai prestigioase reviste din ţară. În 2008, pe scena Teatrului Naţional Iaşi, i se joacă piesa „Iov şi salubrizarea”.

Cărţi: Planeta singurătăţii şi alte povestiri, proză scurtă, Princeps Edit, Iaşi, 2006; Securitatea se plictiseşte de moarte, tovarăşe Comandant, teatru, Princeps Edit, Iaşi, 2007; Şşşt! Generalul visează…, roman, Polirom, Iaşi, 2007; Actual şi inactual în metafizica lui Lucian Blaga, eseu, Princeps Edit, Iaşi, 2008; Junimea de ieri, junimea de azi, eseu, interviuri, Junimea, Iaşi, 2008; O „istorie” dialogată a Teatrului Naţional Iaşi, Princeps Edit, Iaşi, 2010.

Emil Coşeru – societar, Teatrul Naţional Iaşi

Data şi locul naşterii: 23 noiembrie 1947, Tecuci, jud. Galaţi A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică în 1969 la clasa prof. Moni Ghelerter – Zoe Anghel Stanca, susţinând examenul de licenţă cu rolul Don Quijote din piesa cu acelaşi titlu de Yves Jamiaque. Rol de debut: Treplev din Pescăruşul de A. P. Cehov, regia: Cătălina Buzoianu – 1969
Între 1973 –1977 joacă în cinci filme artistice de lung metraj şi are colaborări la Teatru TV. În perioada 1990-1993 este director adjunct al Teatrului Naţional Iaşi. Între 1982 şi 1984 este profesor şi regizor la Gubbio, Italia. În 1990 a reînfiinţat şcoala ieşeană de teatru în cadrul Universităţii de Arte „George Enescu” Iaşi, unde în prezent este conferenţiar universitar doctor. Împreună cu studenţii a 3 promoţii, a realizat 15 spectacole.  A luat numeroase premii la Festivaluri studenţeşti, dintre care: Premiul oraşului Torino, Italia, Premiul Radio Iaşi, Premiul pentru cel mai bun spectacol – Festivalul Primul rol, Iaşi – 1998, Premiul de interpretare feminină – Festivalul Primul rol, Iaşi – 1999, Premiul de interpretare masculină – Festivalul Primul rol, Iaşi – 2000, Premiul special al juriului – Festivalul Naţional Studenţesc, Bucureşti – 1999.

Premii personale: Premiul de interpretare masculină la Festivalul de teatru scurt, Oradea – 1987; Decorat cu Ordinul Naţional pentru Merit în gradul de Cavaler de Preşedinţia României – 2002.

A efectuat turnee în Germania, Italia, Grecia, Rusia, Polonia, Ucraina, Coreea de Sud.

Roluri în teatru: Treplev – Pescăruşul de A. P. Cehov, regia: Cătălina Buzoianu – 1969; Faustino – Războiul vesel de Carlo Goldoni, regia: Anca Ovanez – Doroşenco – 1969; Paleologul Stamate – Chiajna de Ion Luca, regia: Dan Alexandrescu – 1970; Matei – Buna noapte nechemată de Alexandru Popescu, regia: Anca Ovanez – Doroşenco – 1972; Calisto – La Celestina de Fernando de Rojas, regia: Cătălina Buzoianu – 1972; Ioniţă – Petru Rareş de Horia Lovinescu, regia: Sorana Coroamă Stanca – 1973; Costache Rolla – Povestea Unirii de Tudor Şoimaru, regia: Dan Nasta – 1973; Vasile – Sâmbătă la veritas de Mircea Radu Iacoban, regia: Mircea Radu Iacoban şi Saul Taişler – 1974; Ofiţerul – Poveste de iarnă de William Shakespeare, regia: Cătălina Buzoianu – 1974; Petre – Într-o singură seară de Iosif Neghiu, regia: Cătălina Buzoianu – 1974; Chiţimia II – Chiţimia de Ion Băieşu, regia: Anca Ovanez-Doroşenco – 1975 ; Don Juan – Don Juan de Max Frisch, regia: Anca Ovanez-Doroşenco – 1975; Ucenicul – Burghezul gentilom de Molière, regia: Virgil Tănase –1975; Atahuallpa – Vânătoarea regală a soarelui de Peter Schaffer, regia: Letiţia Popa – 1975; Şambelanul – Ivona, principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, regia: Brandy Barasch – 1976; Jupiter – Amfitrion de Peter Hacks, regia: Călin Florian – 1976; Teofil – Camera de alături de Paul Everac, regia: Călin Florian – 1977; Artur – Tango de Slawomir Mrozek, regia: Cristian Hadji-Culea – 1978; Iaşa – Livada de vişini de A. P. Cehov, regia: Valeriu Moisescu – 1978; Locotenentul – Căpitanul din Kopenick de Carl Zuckmayer, regia: Cristian Hadji-Culea – 1979; Hemon – Antigona de Sofocle, regia: Tudor Florian – 1979; Răducu – Cuibul de Tudor Popescu, regia: Mihai Lungianu – 1979; Mihai – Cum s-a făcut de-a rămas Catinca fată bătrână de Nelu Ionescu, regia: Eugen Todoran – 1979; Cain – Jocul vieţii şi al morţii în deşertul de cenuşă (Cain şi Abel) de Horia Lovinescu, regia: Nicoleta Toia – 1980; Un tânăr ţigan – Păsările tinereţii noastre de Ion Druţă, regia: Sorina Mirea – 1980; Aengus – Kathleen de Michael Sayers, regia: Călin Florian – 1980; Jitnicerul Stavăr – Apus de soare de Barbu Ştefănescu Delavrancea, regia: Nicoleta Toia – 1980; Marchizul de Posa – Don Carlos de Friedrich Schiller, regia: Dan Nasta – 1980; Silvius – Cum vă place de William Shakespeare, regia: Nicoleta Toia – 1982; Marchizul – Jacques fatalistul de Denis Diderot, regia: Dan Nasta – 1982; Fred – Bătrânul de Hortensia Papadat-Bengescu, regia: Nicoleta Toia – 1983; Bălcescu – Marea Unire de Mircea Filip, regia: Dan Nasta – 1983; Ştefan – Rugăciune pentru un disc-jokey de Dumitru Radu Popescu, regia: Dan Stoica – 1984; Negri – Povestea Unirii de Tudor Şoimaru, regia: Dan Nasta – 1984; El – Paznicul de la depozitul de nisip de Dumitru Radu Popescu, regia: Dan Stoica – 1984; George Dillon – Epitaf pentru George Dillon de John Osborne, regia: Nicoleta Toia – 1985; Cain – Jocul vieţii şi al morţii în deşertul de cenuşă de Horia Lovinescu, regia: Nicoleta Toia – 1985; Marcellus – Arma secretă a lui Arhimede de Dumitru Solomon, regia: Dragoş Golgoţiu – 1986; Theseu – Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare, regia: Cristina Ioviţă – 1986; Nae Ipingescu – O noapte furtunoasă de I. L. Caragiale, regia: Ovidiu Lazăr – 1986; Val Iacobescu – Cursa de Viena de Rodica Ojog-Braşoveanu, regia: Saul Taişler – 1987; Kesarion – Săptămâna patimilor de Paul Anghel, regia: Dan Stoica – 1987; Băiatul – Dona Rosita de Federico Garcia Lorca, regia: Anca  Ovanez-Doroşenco – 1988; Borkin – Ivanov de A. P. Cehov, regia: Ovidiu Lazăr – 1988; Grig – Steaua fără nume de Mihail Sebastian, regia: Nicoleta Toia – 1988; Mario – Jocul dragostei şi-al întâmplării de Marivaux, regia: Ovidiu Lazăr – 1989; El – Poftă de cireşe de Agnieszka Osiecka, regia: Ovidiu Lazăr – 1989; Ioviţă – Cartea lui Ioviţă de Paul Everac, regia: Dan Alecsandrescu – 1989; 50 – Scadenţa de Elias Canetti, regia: Ovidiu Lazăr – 1989; Jerry – Trădarea de Harold Pinter, regia: Nicoleta Toia – 1990; David Cutrere – Orfeu în Infern de Tennessee Williams, regia: Irina Popescu Boieru – 1991; Părintele Leperec – Robespierre de George Astaloş, regia: Eugen Todoran – 1991; Val – Regulamentul de bloc de Constantin Popa, regia: Dan Nasta – 1991; Corifeul – Norii de Aristofan, regia: Ovidiu Lazăr – 1992; Avocatul acuzării – Spectatorul condamnat la moarte de Matei Vişniec, regia: Irina Popescu Boieru – 1992; Alcibiade – Socrate de Dumitru Solomon, regia: Nicolae Scarlat – 1992; Trigorin – Pescăruşul de A. P. Cehov, regia: Irina Popescu Boieru – 1992; Generalul – Culoarul cu şoareci de Nicolae Breban, regia: Ovidiu Lazăr – 1993; Actorul principal – Astă seară se improvizează de Luigi Pirandello, regia: Irina Popescu Boieru – 1993; Capitano Spaventa – Bertoldo la curte de Massimo Dursi, regia: Irina Popescu Boieru – 1994; Oedip – Oedip Rege – Oedip la Colonos de Sofocle, regia: Mircea Marosin – 1994; Crivăţul – Sânziana şi Pepelea de Vasile Alecsandri, regia: Mihai Lungeanu – 1994; Timon – Timon din Atena de William Shakespeare, regia: Irina Popescu Boieru – 1995; Ludovic cel Mare – Cabala bigoţilor de Mihail Bulgakov, regia: Horea Popescu – 1995; Sandu – Cinel-cinel de Vasile Alecsandri, regia: Sorana Coroamă Stanca – 1996; Siegfried – Dona Juana de Anca Visdei, regia: Ovidiu Lazăr – 1997; John – Lautrec la Santan de Mario Moretti, regia: Sorana Coroamă Stanca – 1997; Starbuck – Omul care aduce ploaie de Richard Mash, regia: Irina Popescu Boieru – 1997; Baronul – Azilul de noapte de Maxim Gorki, regia: Cristian Hadji-Culea – 1997; Vladimir – Aşteptândul pe Godot de Samuel Beckett, regia: Nikolov Perveli Vili – 1998; Don Juan – Don Juan de Molière, regia: Irina Popescu Boieru – 1998; Pacientul vorbăreţ – Alarma de Olga Delia Mateescu, regia: Silvia Ionescu – 1998; Lord Burghley, Lazarus Tucker – Elisabeta I de Paul Foster, regia: Irina Popescu Boieru – 1999; Lunganul – Cine-ajunge sus la fix de Dumitru Solomon, regia: Nikolov Perveli Vili – 1999; Tatăl – Roberto Zucco de Bernard Marie Koltes, regia: Alexander Hausvater – 1999; Firs – Livada de vişini de A. P. Cehov, regia: Alexander Hausvater – 2000; Ottavio – Mizerie şi nobleţe de Eduardo Scarpetta, regia: Irina Popescu Boieru – 2001; Matei – Omul din cerc de Cristina Tamaş, regia: Ovidiu Lazăr – 2001; Gordini – Circul Matteo de Adrian Lustig, regia: Dan Vasile – 2001; Pancratius – Căsătorie cu de-a sila de Molière, regia: Cezar Ghioca – 2001; Cetăţeanul turmentat – O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale, regia: Virgil Tănase – 2001; Prof. Duhring – Maestrul cântăreţ de Frank Wedekind, regia: Irina Popescu Boieru – 2002; Iwakiki, Hikaru, Adeptul lui Mishima – Nō Cinci poveşti de dragoste de Yukio Mishima, regia: Alexander Hausvater – 2002; Sir Toby – A douăsprezecea noapte de William Shakespeare, regia: Beatrice Rancea – 2003; Regele – Plăcutele istorii de dragoste şi moarte de Honoré de Balzac, regia: Virgil Tănase – 2003; Balac – Magul de Paul Miron, regia: Ovidiu Lazăr – 2003; Un domn –  Inimă de câine (O istorie monstruoasă) după Mihail Bulgakov, regia: Ion Sapdaru – 2003; Smirnov – Despre efectul dăunător al nostalgiei după A. P. Cehov, regia: Ion Sapdaru – 2004; Hatmanul Arbore – Apus de soare după Barbu Ştefănescu Delavrancea, regia: Eugen Todoran – 2004; Jack – Dansează … fetele Mundy după Brian Friel, regia: Ada Lupu – 2004; Irod Antipa – Salomeea de Oscar Wilde, regia: Alexander Hausvater – 2004; Her von Eberkopf, Begriffenfeldt – Peer Gynt de Henrik Ibsen, regia: Cristian Ioan – 2005; Pantalone – Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni, regia: Nikolov Perveli Vili – 2005; Brambazzi – Peţitoarele după A. Tzagareli, regia: Ion Sapdaru – 2006; Coviello – Dragoste la Veneţia (scenariu de commedia dell’arte în regie colectivă) – 2006; Şeful Bromden – Zbor deasupra unui cuib de cuci de Dale Wasserman, regia: Marius Oltean – 2006; Keisaburo – Arborele tropicelor de Yukio Mishima, regia: Alexander Hausvater – 2006; Macduff – Macbeth de William Shakespeare, regia: Mihai Măniuţiu – 2007; Hans cel Mare, Un străin – Nevasta lui Hans de Ion Sapdaru, după Nichita Danilov, regia: Ion Sapdaru – 2008 ; Gheorghe Popescu 003 – Gheorghe Popescu de Constantin Popa, regia: Ovidiu Lazăr – 2009; Polonius – Uciderea lui Gonzago de Nedialko Iordanov, regia: Andro Enukidze – 2009; Zeno – Cu soarele pe piept de Nora Vasilescu, regia: Ion Mircioagă – 2010; Polymestor – Aici, la porţile beznei după Hecuba şi alte tragedii de Euripide, regia: Mihai Măniuţiu – 2010; Judecătorul, Al treilea negustor – Falstaff Show (cu scene din Henric al IV-lea, Henric al V-lea, Nevestele vesele din Windsor de William Shakespeare şi improvizaţii actoriceşti), regia: Ion Sapdaru – 2010 ;Domnul bătrân – Rinocerii de Eugène Ionesco, regia: Claudiu Goga – 2011; Tom – Comedia dragostei şi-a urii, studiu de teatru-dans cu texte de William Shakespeare, regia: Ion Mircioagă – 2011; Oronte – Mizantropul de Molière, regia Gábor Tompa – 2011; Kummer – Pană de automobil de Friedrich Durrenmatt, regia: Irina Popescu Boieru – 2011; Profesorul Faber – Focul (451° Fahrenheit) de Ray Bradbury, regia: Irina Popescu Boieru – 2012; Clovn I – Pălăria florentină de Eugène Labiche, regia: Silviu Purcărete – 2013; Abel Znorko-Variaţiuni enigmatice de Eric- Emmanuel Schmitt, regia: Liviu Manoliu – 2013; Rabinul, Maharalul – Golem, regia Alexander Hausvater-2013; Unchiul Joseph, Dr. Edgar – Cum am devenit stupid (după Martin Page), regia Irina Popescu Boieru-2014 ; Beverly Weston-Acasă, în miezul verii de Tracy Letts, regia Claudiu Goga-2014.

INFO

Libraria Carturesti | Palas Mall | librarie.carturesti.ro

Perform Iasi | www.performiasi.ro

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Discuţie despre lucrarea ”Banner” (de Dan Acostioaei) cu Dan Acostioaei şi Nebojša Milikić, moderată de către Vahida Ramujkić.

Russian Cossack State Dance Company, cea mai buna companie ruseasca din lume vine la Iasi

Seara de film german: Herta Müller – Alfabetul fricii(2015, 56 min)

Artisti romani participa la Designblok – Prague Design and Fashion Week 2017

Scrie un comentariu: