„Istoria picturii este o anticipare a fotografiei”

istoria picturii club fotografi

Casa de Cultură „Mihai Ursachi” a Municipiului Iaşi a găzduit marţi, 19 aprilie 2016, o întrevedere dedicată artei picturale şi celei fotografice. Aceasta a fost organizată de Clubul Fotografilor Iaşi.

Sala „Diotima” a Casei de Cultură “Mihai Ursachi” a Municipiului Iaşi a găzduit marţi, 19 aprilie 2016, cea de-a 151 – a întrevedere a Clubului Fotografilor Iaşi. Manifestarea a fost moderată de Constantin Ciofu, coordonatorul Clubului Fotografilor Iaşi, şi s-a bucurat de prezenţa unui număr mare de pasionaţi de fotografie ieşeni.

Adriana Tofănescu a prezentat subiectul „Dina Belenko şi fotografia de natură statică”, iar invitatul special al întrevederii, lect. univ. dr. Cristian Ungureanu, de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi, a vorbit despre „Compoziţia geometrică în artele vizuale”. Lect. univ. dr. Cristian Ungureanu a remarcat că fotografia a fost anticipată de istoria picturii.

Din punctul meu de vedere, istoria picturii, în tot ansamblul ei, nu este decât o anticipare a fotografiei. La 1420 s-au inventat primele lupe sofisticate şi s-au realizat camera obscura şi camera lucida. Cei ce au avut posibilităţi, au achiziţionat aceste camere şi au transpus fidel realitatea. Din acel moment, artiştii au început să facă fotografie. Unii a reuşit acest lucru la un standart de rezoluţie comparabil cu cele mai bune camere din zilele noastre. O parte dintre artişti au refuzat transpunerea veritică a realităţii, adică ceea ce face fotografia. De la impresionism, arta s-a împărţit în două mari registre: pictura interpretată şi fotografia. Diferenţa dintre fotografie şi pictură este că artiştii şi-au organizat spaţiul geometric şi simbolic, pornind de la formatele pe care lucrau”, a explicat lect. univ. dr. Cristian Ungureanu.

Structură geometrică la icoana Sfintei Treimi a lui Rubliov

Dascălul de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi a amintit că se ocupă de 17 ani de domeniul geometriei compoziţionale pentru pictură, în mod special. De asemenea, a mărturisit că la un moment dat i s-a cerut să realizeze în Italia o replică a icoanei Sfintei Treimi după modelul celei pictate de Andrei Rubliov.

După ce am realizat desenul, mi-am dat seama că există o structură geometrică circulară. Astfel am scos la iveală o serie de procedee. Am sesizat că există o preocupare din partea unor fotografi în ceea ce priveşte ordonarea spaţiului. În zona picturii, este tratată doar chestiunea traseelor lineare şi a celor circulare”, a adăugat lect. univ. dr. Cristian Ungureanu.

În continuare, pasionaţii de fotografie au urmărit câteva clipuri despre compoziţia geometrică, un montaj arătând traseele circulare ale icoanei Sfintei Treimi a lui Andrei Rubliov.

În ultima parte a întrevederii, cei prezenţi au adresat întrebări invitatului legate de tema expusă. Seara culturală s-a încheiat cu mulţumirile adresate Adrianei Tofănescu, profesorului Cristian Ungureanu şi tuturor celor prezenţi în sală. De asemenea, s-au îndreptat mulţumiri către reprezentanţii Casei de Cultură „Mihai Ursachi” pentru găzduirea evenimentului.

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Discuţie despre lucrarea ”Banner” (de Dan Acostioaei) cu Dan Acostioaei şi Nebojša Milikić, moderată de către Vahida Ramujkić.

Russian Cossack State Dance Company, cea mai buna companie ruseasca din lume vine la Iasi

Seara de film german: Herta Müller – Alfabetul fricii(2015, 56 min)

Artisti romani participa la Designblok – Prague Design and Fashion Week 2017

Scrie un comentariu: