”Gaitele” la Teatrul National Iasi

Teatrul National ”Vasile Alecsandri” Iasi va invita la spectacolul de teatru ”Gaitele”, de Ovidiu Lazăr.

  • marti, 24 martie 2020, ora 19:00, Sala Sala Mare a Teatrului Național; Spectacolul a fost reprogramat pentru 24 aprilie 2020. Biletele achizitionate raman valabile
  • marti, 31 martie 2020, ora 19:00, Sala Sala Mare a Teatrului Național; Spectacolul a fost reprogramat pentru 25 aprilie 2020. Biletele achizitionate raman valabile

Autor: Alexandru Kirițescu. Scenografia: Alina Dincă Pușcașu. Asistenți regie: Alice Moisă și Matei Lazăr. Distribuția: Mihaela Arsenescu Werner și Tatiana Ionesi, Irina Răduţu Codreanu, Andreea Boboc, Mălina Lazăr, Livia Iorga, Georgeta Burdujan, Dumitru Georgescu, Daniel Busuioc, Horia Veriveş, Diana Roman, Oana Sandu, Ioan Ursulescu, Radu Grăjdeanu, Bogdan Ionescu, Ştefan Neagu.

Una dintre cele mai cerute și mai apreciate piese din dramaturgia românească, „Gaițele” de Alexandru Kirițescu, revine la Teatrul Național Iași după 33 de ani, într-o montare provocatoare, semnată de Ovidiu Lazăr (coincidență sau nu, în cel de-al 33-lea an al angajării sale la Naționalul ieșean).

Regizorul Ovidiu Lazăr abordează acest text aflat de ceva timp în „portofoliul său de intenții”, alături de o echipă artistică valoroasă, excelent aleasă: actorii Mihaela Arsenescu Werner, Tatiana Ionesi, Irina Răduţu Codreanu, Andreea Boboc, Mălina Lazăr, Livia Iorga, Georgeta Burdujan, Dumitru Georgescu, Daniel Busuioc, Horia Veriveş, Diana Roman, Oana Sandu, Ioan Ursulescu, Radu Grăjdeanu, Bogdan Ionescu, Ştefan Neagu, scenografa Alina Dincă Pușcașu și asistenții de regie Alice Moisă și Matei Lazăr.

Despre întâlnirea cu acestă piesă și despre construcția spectacolului, Ovidiu Lazăr mărturisește:

Textul lui Kirițescu pune indirect în discuție una din metehnele incurabile ale românilor: ignorarea diferenței dintre familie și clan. Familia se bazează, se construiește și se menține pe sentimente reale, asumate, trăite, pe relații autentice, responsabile, firești, de ajutor reciproc, pe răbdare și pe toleranță. Clanul are ca reguli esențiale interesul și supraviețuirea pe cont propriu.

Tot sistemul de personaje, de relații și de situații din GAIȚELE stă pe terenul mereu mișcător, perfid și păstos al CLANULUI, înțeles ca matrice formală de a trăi doar pentru tine, prin tine și cu tine ca unic aliat împotriva celorlalți.

Spectacolul are două planuri vizibile: unul al «gaițelor», stabile, devorante, înțepenite într-un trecut continuu care înseamnă prezent doar pentru ele, pe care și-l consumă jucând cărți, bârfind, certându-se, făcând și desfăcând intrigi uneori ieftine și agresive, cu adevărat primejdioase alteori. Își anexează sau vor să își anexeze, tropăind de implicare, terenuri, case, obiecte, rude, oameni…

Celălalt plan este cel al tinerilor care fie că luptă din răsputeri să aibă o viață personală într-un context ostil (Margareta), fie că nu își află rostul și locul în perimetrul dizolvant al clanului (Mircea Aldea), fie caută să se regăsească după ce s-au rătăcit prin vămile destinului (Wanda), sau care, pur și simplu, se opun nonșalant și fățiș «gaițelor» (Zamfira).

Cele două planuri se suprapun, se intersectează, se opun unul altuia, se agresează, și din toate aceste coliziuni cu scântei și/sau armonii aparente se naște râsul amplu, plânsul surdinizat, viața însăși…

Am construit câteva teme/motive care intervin ritmat pe parcursul acțiunii: cearta care izbucnește brusc, constant, intens, neprevestită de nimic și care este, de fapt, un «modus vivendi» al clanului Duduleanu; cortegiul funerar care trece sau care se întoarce, mereu altfel, pentru că la urma urmei, morți sau vii, oamenii sunt și vor rămâne diferiți; telefonul care sună intempestiv, insistent, persistent, ca o chemare… și încă alte câteva teme/motive care potențează ritmurile acestei comedii cu accente dramatice și o fac adevărată, dinamică, actuală…

De-a lungul anilor, în rolul Anetei Duduleanu din „Gaițele”, la Teatrul Național, au fost distribuite nume sonore ale scenei ieșene de teatru: Marioara Davidoglu, în montările din anii 1948 și 1957, Margareta Baciu, în 1972, Virginia Raiciu, în ´87, iar în spectacolul lui Ovidiu Lazăr, actrița Mihaela Arsenescu Werner, societar al Naționalului ieșean, care, acum 33 de ani, interpreta magistral rolul Margaretei.

Anul acesta, actrița Gergeta Burdujan, Froilen în „Gaițele”, împlinește 35 de ani de teatru; spectacolul este un moment fericit de marcare a acestui parcurs remarcabil al carierei sale.

BILETE

Pret bilet: 32-40 lei stal și balcon, 50-60 lei lojă. Biletele se pot procura de la Agenția Teatrală si online pe www.myticket.ro.

AGENȚIA TEATRALĂ(str. Stefan cel Mare nr. 4, langa BCR): 12.00– 17.00, luni, marți, joi, vineri, sâmbătă. Miercuri și duminică: închis. Pentru grupuri organizate, va rugam sa va adresati Departamentului Marketing-Organizare la telefon 0232-255999.

Atentie! Accesul in sala dupa inceperea spectacolului este interzis, iar biletele isi pierd valabilitatea. Pentru a preveni situatiile neplacute, rugam spectatorii sa fie prezenti la sala de spectacole cu cel tarziu 10 minute inainte de ora inceperii.

INFO

TEATRUL NAŢIONAL „VASILE ALECSANDRI” IASI,
Fondat în 1840

Str. Agatha Bârsescu, nr. 18, Iaşi

Tel. 0232 267824

E-mailtniasi@yahoo.com

Web: www.teatrulnationaliasi.ro

FB: www.facebook.com/TNIASI

PE ACEEASI TEMA:

Spectacolul ”8 femei”, de Robert Thomas | Teatrul National Iasi

O noapte furtunoasa poate fi vizionat online | Teatrul National Iasi

”Orașul cu fete sărace” | Teatru³

”Gunoierul” la Teatrul National Iasi

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Inspectoratul Școlar Județean Iași inițiază în premieră programul Școala ALTFEL, de acasă

Muzicanții din Bremen la Teatrul Național de Televiziune

KLM va continua să zboare în 57 de destinații din întreaga lume

Iulius Iasi lanseaza o platforma care permite donarea directa catre spitale

Scrie un comentariu: