Expozitia „5 pozitii in fotografia contemporana romaneasca”

5-pozitii-in-fotografia-contemporana-romaneasca-iasi-afis-2014

Centrul de fotografie contemporana (C_F_C)

UNIUNEA ARTISTILOR PLASTICI – FILIALA IASI

va invita la expozitia:

PARALELE INTERSECTATE :

5 pozitii in fotografia contemporana romaneasca –

Galeria CUPOLA Iasi

Deschiderea, vineri, 11 aprilie 2014, orele 18-20

Expozitia poate fi vizitata zilnic intre orele 12:00-17:00, in perioada 12-20 aprilie 2014.

Artisti:

  • MATEI BEJENARU
  • MICHELE BRESSAN
  • BOGDAN GARBOVAN
  • NICU ILFOVEANU
  • ANDREI NACU

In expozitia Paralele Intersectate se intalnesc, temporar, nu doar trasee artistice divergente, optiuni pentru tehnici si strategii de abordare a mediului fotografic distincte, aflate in siajul fotografiei post-conceptuale, ci si angajamente poetice si politice comune. Acestea impartasesc interesul pentru documentarea si expunerea narativa a istoriei culturale si sociale recente, pentru multiplele relatii care se pot constitui intre notiunile de autenticitate, constructie si realism fotografic, precum si o sensibilitate acuta privind cadrele arhitecturale si, intr-un sens mai larg, formele de viata cotidiana care ne configureaza, fragmentar, subiectivitatile.

Expozitia mizeaza pe forta detaliului si a fragmentului de a recompune ansambluri discursive care raman invizibile prin supra-expunere cotidiana, sau, dimpotriva, prin situarea lor in interstitiile vietii urbane care le imping spre marginalitate, de a instantia moduri de a privi si atitudini politice care le pot corespunde si de a rearticula memoria colectiva prin exercitii personale de introspectie si empatie. Asamblarea lor temporara reprezinta, in cel mai bun sens al cuvantului, un exercitiu heterocronic care evidentiaza puterea imaginii de a articula temporalitati distincte.

Din intersectia acestor cinci tipuri de exercitii fotografice, considerate relevante pentru o cartografiere sumara a fotografiei contemporane romanesti, se obtin momente de iluminare profana, care, potrivit lui Walter Benjamin, sunt capabile sa re-aduca trecutul in prezent printr-o intruziune fulguranta in cadrele experientei noastre cotidiene, sa elibereze potentialitatile politice latente in aceste imagini si sa scruteze astfel proiectiile noastre mentale cu privire la viitor.

CRISTIAN NAE, Critic de arta, C_F_C

Practicile acestor autori pot fi vazute ca fiind paralele in contextul artei fotografice din Romania, insa, la o privire mai reflexiva, ele se intersecteaza in mediul unui comportament conceptual, interesat de semiotica angajata in diferite moduri de a comunica critic.

Studiile lui Michele Bressan sunt locuri abstracte in care indexicalitatea, indicarea unei intalniri, se juxtapune atmosfericitatii, trairea perfect contrarianta a efectelor peisajului aparent inventat.

In secventialitatea prezentarii unor imagini de calatorie in orase de medie relevanta din Romania, Nicu Ilfoveanuconstruieste naratiuni vizuale care ar augmenta, intr-un mod paradoxal contemplativ-ironic, valoarea atractiei turistice pentru locuri in care putini ar mai crede. In amestecul de cadre obiective si subiective se creeaza o stare de electrizare a curiozitatii in contact cu o perplexa nostalgie.

Fotografiate observational de Bogdan Garbovan din aproximativ acelasi unghi, insa pe o axa verticala de la etajul 1 la etajul 10 al unei cladiri cu garsoniere din Bucuresti, spatiile si locuitorii lor descriu diferite modalitati ale locuirii, sugerand si o posibila antropografiere a relatiilor de cunoastere, generationale si culturale, dintre fotograf si co-locatari.

Momentele vizuale din albumul de familie creat de Andrei Nacu sunt momentele unei istorii sociale in care familia artistului e vazuta ca o metonimie a trecerii timpului fara a produce schimbarile asteptarilor lor.

In instalatia lui Matei Bejenaru par a se opune, sau a se descoperi, doua lumi situationale: reamintirea utopiei conditiilor fericirii, de a trai munca, in care productia iti apartine pentru a o partaja dupa propria libertate, si trairea detasata a metafizicii contemplarii neantului, luminii, insingurarii.

Dar in toate aceste dispozitive ale fotografierii si expunerii lor se ascund inca estetici ale fiecaruia si criticalitati ce raman a fi de-relativizate.

CATALIN GHEORGHE, Critic de arta, C_F_C, Vector Studio

Centrul de fotografie contemporana este un centru de cercetare si productie artistica in cadrul Universitatii de Arte „George Enescu” Iasi.

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Seara de Craciun – concert de colinde al Corului Universității Naționale de Arte „George Enescu”

„Carnavalul Culorilor” – expoziție de măști pictate la Ateneu

Uncensored Dance Party

SPEAK UP your LOVE! @Fratelli Iasi

Scrie un comentariu: