Dovleacul, înfiorător de Hallowen, dar cu beneficii în realitate

Halloween-dovleac

Când spunem Halloween, ne gândim la petrecerea ce are loc la sfârșitul lunii octombrie, unde invitații vin îmbrăcați în diferite personaje înfricoșătoare și decorațiuni făcute din figurine de dovleac. Însă, pe lângă petrecerea în sine, vine și cu beneficii din partea vedetei, dovleacul. Asta în condițiile în care se vor servi diferite delicatesuri din dovleac și semințele lui.

Dovleacul oferă o gamă variată de nutrienți. Pe lângă bogăția de microminerale din pulpă, semințele de dovleac își fac și ele loc pe lista beneficiilor. Să le luăm pe rând.

Dovleacul este cel unul dintre legumele din familia Cucurbitaceae  cu cel mai mare conținut de vitamină A (246% din doza zilnică recomandată la 100 gr), un antioxidant ce ajută corpul în menținerea integrității pielii, mucoaselor și sănătatea vederii. De asemenea, zea-xantina și luteina (antioxidanți naturali) ajută la prevenirea cataractei și reducerea riscului de degenerescență maculară.

Culoarea portocalie este dată de beta-caroten (un precursor al vitaminei A) ce protejează organismul de acțiunea nocivă a radicalilor liberi. În plus, cercetătorii au demonstrat că consumul de alimente ce conțin beta-caroten, reduce riscul de a dezvolta boli cancerigene, bolile de inimă, îmbătrânire precoce și oferă protecție împotriva astmului.

Vitaminele din complexul B, precum acid folic, niacină, piridoxină și tiamină îți fac prezența în dovleac. Vitamina C susține sistemul imunitar, alături de vitamina E. Fibrele din dovleac ajută la digestie, previne constipația și scade tensiunea arterială. Tot el oferă minerale precum: cupru, calciu, magneziu și potasiu.

Deoarece oferă doar 26 calorii la 100 de grame și conține 90% apă, este recomandat în dietele de slăbire.
Dovleacul poate fii consumat crud în salate, piuree, creme, plăcinte, sufleuri, umpluri etc.

Semințele de dovleac sunt bogate în zinc (71%) și OMS recomandă consumul lor pentru a obține sursa zilnică de zinc. În plus, conțin și vitamine sub diferite forme: alfa și gamma tocoferol ce au acțiuni antioxidante. Să nu uităm că tot el oferă și o sursă excelentă de acizi grași mononesaturați și fibre (mai ales dacă le consumăm cu coajă), plus proteine vegetale (ce oferă sațietate- 30 g la 100 gr), fier (10% din doza zilnică recomandată), vitamina E și K. Semințele crude pot fii consumate în salate, supe sau piure din ele, iar prăjite vor fii servite ca o gustare.

Autor: Irina Pintilie – nutriționist – blogdenutritie.blogspot.ro

PE ACEEASI TEMA:

Workshop-uri de nutritie la CUIB

Miscare si distractie la Piscina Ciric

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

„Seratele Procopiu la Palat” „Știința și arta de a descoperi invizibilul”

DOC EST 2017 – 17 documentare, 10 invitaţi din 4 ţări în 5 zile

“Ochiul cere lumină” – expoziţie colectivă de fotografie

„Urme ale artiştilor italieni la Iaşi” – expoziţie colectivă de fotografie

Scrie un comentariu: