“De ce ma ingras? De ce nu slabesc?”

Excesul ponderal este o problema cu care multi dintre noi ne confruntam. Ba chiar, avem senzatia ca nu mincam mult si kilogramele in plus parca “apar” din senin. Sau din cauza unor “probleme la tiroida”, o posibila afectiune pe care o invocam, dar evitam un control la medic pentru un diagnostic. Insa, de cele mai multe ori, adevarul este altul: sedentarismul si alimentatia inadecvata sint principalele cauze care duc la cresterea ponderala si obezitate. Acestea sint adevaratele motive pentru care luam in greutate si nu reusim sa slabim in ciuda impresiei noastre ca “nu mincam chiar atit de mult”.  Aflati din articolul urmator care sint cauzele excesului ponderal si cum putem slabi incet, dar sigur.

Cum slabesc

Sedentarismul si alimentatia inadecvata sint principalele cauze care duc la cresterea ponderala si obezitate.

Dr. Dumitru Branisteanu, medic in cadrul Clinicii de Endocrinologie a Spitalului “Sf. Spiridon” Iasi: “Viata moderna a predispus la sedentarism si alimentatie nesanatoasa (asa-numita “junk food”, sau – in romaneste am putea spune “mincare de chiosc” – alimente care intr-un volum mic contin o cantitate mare de energie). Sedentarismul si alimentatia inadecvata sint principalele cauze care duc la cresterea ponderala si obezitate. Obezitatea se defineste arbitrar ca fiind un exces ponderal, evaluat printr-un index de masa corporala (Body mass index, BMI) mai mare de 30 kg/mp. Indexul de masa corporala raporteaza greutatea unui individ la inaltimea lui (greutatea in kilograme impartita la inaltimea in metri la patrat). Exista mai multe tipuri de obezitate: obezitatea ginoida (sau de tip feminin, cu repartitie a tesutului adipos mai ales subcutan, pe solduri si fese) si obezitatea androida (sau de tip masculin, cu repartitie a tesutului adipos atit visceral cit si subcutan, mai ales pe torace si abdomen).

Cum luam in greutate “insesizabil”

De cele mai multe ori, excesul ponderal nu apare brusc, ci lent, in timp, datorat unui usor dezechilibru dintre aportul energetic si consumul energetic. Aportul energetic e reprezentat de alimentele ingerate, care contin energie ce poate fi aproximata, de exemplu, prin kilocalorii, continuta de glucide, lipide si proteine.

Aportul energetic este foarte dependent de obiceiurile alimentare cistigate in mica copilarie. In acest fel se explica existenta de familii de obezi – mai curind prin transmiterea obiceiurilor alimentare decit prin ereditate (extrem de rare maladii cu transmisie genetica insotite de obezitate morbida). De aceea, se spune ca in familiile de oameni grasi si ciinele e gras. Consumul energetic e alcatuit din energia cheltuita pentru intretinerea functiilor vitale (respiratie, bataile inimii, digestie etc.) numita metabolism bazal si energia cheltuita din activitatea fizica. Evident, si consumul energetic variaza: metabolismul bazal are o variabilitate individuala mare, precum si o fluctuatie in functie de variatia ponderala, iar activitatea fizica variaza mult de la un individ la altul si de la o virsta la alta. Dau un exemplu clasic: o persoana sanatoasa, avind un metabolism bazal de 1.500 kcal/zi, care are si oarecare activitate fizica ce adauga un consum suplimentar de 1.000 kcal/zi, are un aport caloric zilnic de 3.000 kcal/zi, ceea ce e usor, pentru ca exista alimente hipercalorice care au un volum mic (brinza topita, alunele, floricelele, pizza, alcoolul). Persoana respectiva nu are impresia ca maninca mult, iar de la o zi la alta, la cintar, nu va observa nimic. Aportul caloric fiind superior consumului energetic, intr-o luna, aceasta persoana va cistiga in greutate 1/2 kg, din nou aproape insesizabil. Intr-un an insa, ea va cistiga 6 kg, iar in 10 ani si 60 kg. Nesesizind ca maninca mai mult decit trebuie, persoana respectiva va da vina pe o boala („o glanda”) pentru cresterea sa ponderala.

Slabitul prea rapid nu este indicat!

Exista si boli insotite de crestere ponderala. Nu are rost sa le enumeram aici, insa, atunci cind cineva se ingrasa de la o boala, de obicei endocrina, afectiunea „se citeste” pe fata bolnavului. Oricum, in urma unui consult medicul endocrinolog poate exlude o boala endocrina ca si cauza a excesului ponderal.

Odata exclusa o cauza endocrina a excesului ponderal (usor de realizat), trebuie ca pacientul sa isi schimbe modul de viata, in sensul reducerii aportului caloric (regim alimentar) si cresterii activitatii fizice. Este greu de slabit, persoanele dornice sa slabeasca trebuie sa fie foarte motivate. Personal sint in general impotriva regimurilor alimentare drastice sau disociate, pentru ca, pe de o parte, ele sint percepute de pacient ca fiind mai curind o pedeapsa decit un mod diferit de viata, iar pe de alta parte sint deseori nesanatoase. Printre altele, slabitul prea rapid va determina o adaptare a organismului, in sensul scaderii metabolismului bazal, ce va avea drept consecinta o scadere rapida a ritmului initial alert de slabit, urmata de o crestere ponderala inceata pina la greutatea initiala (efect armonica), dar in mod nesanatos. Sint insa de acord cu regimurile alimentare moderate, fiind adeptul slabitului „incet, dar sigur” cu 4, maximum 6 kg pe luna. Acest lucru poate fi realizat printr-un aport caloric zilnic de 1.600 kcal, care nu comporta o senzatie de foame insuportabila, dar care determina scaderea ponderala cu 1 kg pe saptamina.

Cine deschide o punga de chips nu reuseste sa slabeasca deloc in ziua respectiva!

* Mai importanta decit calcularea continutului caloric al alimentelor este insa respectarea unor principii dietetice sanatoase, pe cit posibil nestresante pentru pacientul care doreste sa slabeasca. Astfel, este important de mincat putin si des, de 3 ori pe zi, masa de dimineata fiind obligatorie. Ce se maninca dimineata se arde in timpul zilei, iar mincarea de dimineata taie pofta de mincare, permitind un consum moderat de alimente la prinz.

* Seara nu trebuie sa mincam dupa ora 19.00, iar daca e posibil trebuie sa facem activitate fizica intensa inainte de masa de seara (fapt ce taie pofta de mincare) si sa efectuam o plimbare dupa masa de seara (fapt ce va favoriza digestia si utilizarea partiala a energiei acumulate).

* Este foarte important a nu se consuma alimente intre mesele principale, iar mincarea de chiosc (sticksuri, chips, pufuleti, alune, dulciuri) ar trebui cu desavirsire interzisa. Un mic exemplu: 100 g alune au 600 kcal, in timp ce 100 g rosii au doar 20 kcal! Cine deschide o punga de chips nu reuseste sa slabeasca deloc in ziua respectiva.

* Dulciurile rafinate trebuie pe cit posibil reduse, pentru ca se absorb rapid in singe si, daca nu sintem sportivi de performanta sa le ardem, se depun sub forma de grasimi. Desigur, acestea sint interzise pacientilor diabetici.

* Nu numai alimentele dulci, dar si bauturile dulci si alcoolul sint mari aducatoare de calorii, ele trebuind prin urmare sa fie consumate cu mare masura sau evitate.

* Este preferabil ca desertul dulce (ciocolata, bomboanele, tortul, inghetata) sa fie inlocuite cu fructe zemoase, fibroase si putin dulci, dintre care cele mai bune sint merele si citricele. Bananele (precum si cartofii) si fructele dulci ingrasa si trebuie consumate cu atentie, in cantitati limitate.

Atentie la gatit – tot ce contine ulei si grasimi are de 2 ori mai multe calorii!

* Alimentul de dorit pentru slabit este carnea slaba de animal tinar, pui (fara piele) sau peste slab (stiuca, salau), gratar sau fiarta, la care se adauga alimente bogate in fibre si vitamine, dar sarace in calorii, precum cruditatile (rosii, castraveti, ardei grasi, varza cruda, morcovi, telina, salata verde), care intretin un tranzit intestinal adecvat, dau senzatie de plenitudine gastrica, taind foamea, si nu aduc calorii suplimentare semnificative.

* Trebuie evitate cantitatile mari de piine (nu mai mult de 2 felii, de preferat neagra, sau inlocuita cu mamaliga), cartofi (nu mai mult de 2 cartofi fierti sau unul singur prajit), brinzeturile grase (oi, burduf, cascaval, topita, mozzarela), salamul uscat, cremvursti, mincare gatita sau grasa (sarmale, cirnati, mici, hamburgeri), paste fainoase, pizza, chiar orez si fasole.

Sursa: Ghid pentru Sanatate, Ziarul de Iasi

PE ACEEASI TEMA:

Workshop-uri de nutritie la CUIB

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Gala Campionilor in automobilism sportiv are loc la Iasi

Noaptea lupilor la Enduro Ranch

Golan LIVE on Stage @Skin Music Lounge

Spooktacular | Tur de Sf. Andrei in Iasi

Cuvinte cheie: ,

Scrie un comentariu: