”D’ale noastre”: Năpasta lui nenea Căciuleanu s-a abătut la Iasi

Personajele lui Caragiale s-au rătăcit, luni, 17 iunie, de la ora 19.00, la Casa de Cultură a Studentilor. Regizorul si coregraful spectacolului ”D’ale noastre”, Gigi Căciuleanu i-a adus la Iasi si i-a azvârlit în miezul secolului al XXI-lea pe Zoe, cu Trahanache si Tipătescu, pe domnul Goe (cu „mamitoi” mai degrabă decât cu „mamite”), pe conii Efimita si Leonida, pe Veta cu tot cu Chiriac si Jupân Dumitrache, pe Mita cu Nae si Didina, pe Ipingescu, cetăteanul turmentat si pe Joitica. Doar că un neinitat nu i-ar fi putut recunoaste de la prima vedere, când acoperiti de vesmintele comediei carageliene, când descoperiti de orice închipuire si livrati unei logici absurde si fragmentare, „curat ionesciene”.

Dansul teatral sau teatrul coregrafic al tinerilor actori a descompus perfect fiecare verigă din „Lantul Slăbiciunilor”, ca să ne livreze avatarurile unui Nenea Iancu care a dat „D’ale carnavalului” din secolul al XIX-lea pe „D’ale noastre”. Asa încât spectatorii contemporani ajung să înteleagă că un Caragiale al zilelor noastre ar fi în stare să treacă de la mp3-ul cu DJ Vasile la discul de vinil cu  „Traviata” lui Verdi, fluid, doar printr-o încordare a muschiului pieptului. Dacă simte enorm si vede monstruos viata, oamenii si lumea.

Momente si schitele lui Căciuleanu au fost formate din linii frânte. Din piese de puzzle aruncate când lui Bizet, când lui Bach, când lui DJ Vasile, când lui Ray Charles, când lui Tamango de la Shukar Collective, când lui Mozart. Din recviem-uri, ode ale bucuriei, jazz, muzică cu accente gipsy si blues. Din personaje goale, acoperite de haine de culoarea pielii, care au îmbrăcat pe rând personalitatea personajelor carageliene. Din dansActori care-si unduidesc corpurile ca semnalul digital, de parcă ar exista întrerupt si existenta lor s-ar măsura din doi în doi.

De la spectacolul de dans teatral „D’ale noastre”, n-ai fi putut iesi decât exaltat, mirat, surprins, interzis, căutând încă scrisoarea pierdută pe care a purtat-o năpasta, într-o noapte furtunoasă, de la domnul Goe la cetăteanul turmentat. Încă având pielea de găină după discursul unui Catavencu intepretat electric de un Lari Georgescu metamorfozat într-un dirijor care îsi orchestrează magistral propriul delir de putere. Fiindcă în viziunea lui Căciuleanu, politicianul-maimută rage, răcneste, se bate cu pumnul în piept la propriu, îsi sfâsie hainele, tot la propriu, într-o dementă spectaculară. Iar dincolo de el, în lume, triunghiurile amoroase se prefac în orgii, de brate, picioare si bastoane împleticite.

Undeva, în mintea noastră, granitele dintre operele lui Caragiale se sterg, personajele se întâlnesc într-un spatiu simbolic, unde comicul de situatie se preschimbă în umor negru sau chiar nebunie. Nu ne amuză, ci ne fac să resimtim totul monstruos. Nu trist, doar intens. Există, ca în orice reprezentatie post-modernă si personajul absurd, în acest caz, „femeia cu burtă si sâni”, care tranzitează spatiul regizoral ca un rinocer de-al lui Eugen Ionesco. Ea coabitează cu un Ipingescu dedublat, cu un Ion turmentat, cu un Goe retardat sau cu o Efimitia nimfomană si fetisistă.

Zborul tinerilor actori, antrenati de Căciuleanu în sute de repetitii, e mereu tensionat si se frânge exact la vreme, în pozitii cheie. Întreaga reprezentantie e ca o revărsare de idei, stări si simblouri transmise în valuri, care se izbesc puternic de peretii gândurilor care caută intepretări si către simturile care nu fac decât să exulte. Fiecare miscare e o referintă, un titlu, un mesaj, o replică caragieliană. Cu toate acestea, sensul reprezentatiei nu e dat. El se construieste în mintea spectatorului pe măsură ce acele unsprezece manechine goale atârnate la începutul reprezentatiei pe patru cuburi mari, negre (singurele elemente de decor ale piesei), capătă viată, simbolic, de la cei unsprezece interpreti. Si îsi continuă existenta si după reprezentatie, în fiecare dintre cei care nu-si pot vedea „d’ale lor” neturmentati.

Laura PĂULET

INFO

www.fieiasi.ro


ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Magazinul iSTYLE – Apple Premium Reseller se deschide la Iasi

Workshop de initiere in blockprinting la Hubrica

Turneul national 10Magic ajunge si la Iasi

Cerneala si celuloid: ”Infanteria stelara”, în regia lui Paul Verhoeven

Scrie un comentariu: