Cand tramvaiul era tras de cai

Toată lumea cunoaste si a auzit de tramvaiele trase de cai, modalitatea de transport în comun utilizată de înaintasii nostri în marile orase ale lumii, în secolul al XIX-lea. Au existat si în tara noastra asemenea vehicule iar Timisoara a fost primul oras din Romania unde au fost folosite, linia fiind inaugurata la 8 iulie 1869. Poate cele mai faimoase tramcare – asa se numeau tramvaiele trase de cai – au fost ale lui Toma Blându, comerciant bucurestean din secolul al XIX-lea.

tramcar 1

În anul 1891, Societatea româno-belgiană si încă doi particulari, Toma Blându si cu Stefan Mihăescu, cer Primăriei orasului autorizatie de a pune în circulatie, pe anumite trasee, unde nu se găseau linii de tramvaie, aceste tramcare. Primăria dă Societătii româno-belgiene aprobarea pentru 4 tramcare, lui Toma Blându pentru 4 si 2 lui Stefan Mihăescu – în total 10 tramcare. Nu toata lumea a fost de acord cu această, existând si persoane care au fost împotriva noului mijloc de transport, printre aceste persoane aflându-se si birjarii, care, desi au protestat energic împotriva deciziei Primăriei, nu au obtinut nimic.

Prefectura Capitalei si Primăria au hotărât ca cele zece tramcare să circule pe un singur traseu: Strada Lipscani – Calea Victoriei. Programul ar fi fost astfel, după cum se arată în Monitorul comunal al primăriei Bucuresti:  de la 1 aprilie la 1 octombrie, duminica si sărbătorile mai importante, de dimineată până în ora 13, iar seara de la ora 20 în sus; de la 1 octombrie la 1 aprilie aveau voie să circule zilnic până la ora 14 si seara de la ora 18 însus.

Aceste tramcare au rămas în memoria colectivă ca fiind tramcarele lui Toma Blându, desi el avea doar 4 astfel de vehicule. Nu se cunoaste exact de ce le-a rămas bucurestenilor in memorie aceasta asociere. Toma Blându era un comerciant destul de activ în Bucurestiul acelor vremuri. Avea băcănie si cârciumă în CaleaMosilor nr.8 si locuia pe CaleaVictoriei nr. 178. De asemenea, se ocupa si cu vânzarea si închirierea de birje, trăsuri si brecuri. Fiind probabil foarte cunoscut, oamenii asociau si aceste tramcare cu persoana sa. O altă ipoteză ar putea fi aceea că, în timp, acesta a achizitionat si vehiculele celorlalti proprietari.

tramcar 2

Tramcarele erau vehicule luxoase, cu băncile îmbrăcate în catifea rosie, care au început să circule la 1 iulie 1891. Ele plecau, din 8 în 8 minute, din Piata Sf. Gheorghe, traversau Strada Lipscani, CaleaVictoriei până la Ministerul de Finante, apoi Calea Grivitei până la Gara de Nord, iar unele dintre ele ajungeau până la Sosea, iar apoi făceau traseul viceversa.

Vezi cum arată Bucurestiul filmat din aer cu o dronă>>>

Tarifele erau mai reduse decât cele pentru tramvaie. Astfel, aflăm din Anuarul Bucurescilor pe anul 1895 că de la Sf. Gheorghe până la Gara de Nord se percepeau 25 de bani taxă. De la Teatrul National până la Gara de Nord se percepeau doar 20 de bani, iar de la Matache Măcelarul până la Gara de Nord se percepeau doar 15 bani.

Multi oameni au apreciat tramcarele, deoarece erau un mijloc de transport comod, mai ieftin si circulau prin zone de interes major pentru cetăteni. Erau însă destul de zgomotoase, având roti de fier care circulau prin caldarâmul străzilor. Exploatarea lor a durat până în 1904 când, în urma unei intelegeri între Toma Blându si Societatea de tramvaie, tramvaiele au fost cedate societătii, care le-a depozitat pe un teren viran dintre Sos. Pantelimon si Sos. Colentina, acolo unde au fost abandonate si uitate. Probabil că la un moment dat au fost luate de acolo si transportate în altă parte a tării, căci, într-un număr al revistei Furnica din 23 august 1907, George Ranetti, care se semnează aici cu pseudonimul Jorj Delamizil, scria că tramcarele lui Toma Blându încă mai existau pe o rută ce lega Techirghiolul de Constanta bătându-si joc de urgia timpului nimicitor si… de somnul locuitorilor din Constanta.

Toma Blându a murit în 1916 si a fost înmormântat în Bucuresti. În câtiva ani tramcarele sale au „murit” si ele de tot si au fost date uitării de către bucurestenii care le-au înlocuit, rând pe rând, cu automobilele mult mai rapide si moderne, iar amintirea tramcarelor mai rămâne doar în cărtile de istorie.

Sursa: getlokal.ro

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Atelier de prins curaj @Bojdeuca lui Creanga

Intalnire cu un berar nomad @Beer Zone

Social Practice by Magnitude

Pacala si Tandala va asteapta la Bojdeuca lui Creanga

Scrie un comentariu: