28 de zile de glorie: strania poveste a jocului Flappy Bird

In doar cateva saptamani, aplicatia mobila Flapy Bird a devenit un fenomen global. A fost un joc cu o grafica simpla, dar frustrant si parca fara sfarsit. Asemanator cu faimosul joc Helicopter – insa cu grafica stil Nintendo – se poate spune ca Flappy Bird a cucerit Internetul.

Jocul a fost proiectat si programat de Dong Nguyen, un dezvoltator care traieste in Vietam. A realizat inainte cateva jocuri iOS si Flash. Povestea adevarata din spatele jocului – cresterea sa rapida si caderea la fel de brusca – este dificil de stabilit. Partial pentru ca Nguyen, deranjat de extrema popularitate a jocului a refuzat solicitarile presei pentru interviuri.

Totusi, folosind datele Twitter oferite de Topsy, fluxul de Twitter al lui Nguyen si statisticile despre aplicatie oferite de AppAnnie, redactorii de la Mashable au reusit sa reconstruiasca cronologia maririi si decaderii Flappy Bird.  Cele mai multe informatii referitoare la Flappy Bird si succesul sau extraordinar provin de la Zach Williams, un dezvoltator care a analizat cu atentie cifrele din spatele jocului.

Williams a inventariat toate recenziile jocului postate pe iTunes, inainte ca jocul sa fie eliminat: o baza de date de cca. 68.000 de comentarii si recenzii, pe care a pus-o la dispozitia Mashable. Parcurgand-o,  redactorii Mashable au reusit sa refaca traseul jocului de la momentul in care a inceput sa castige in popularitate, devenind un hit mondial.

Succesul jocului i-a determinat pe unii critici sa-l acuze pe Dong de utilizarea unor procedee dubioase – inclusiv cumparare de trafic si de comentarii pozitive false- cu scopul de a juta Flappy Bird sa urce in topul aplicatiilor. O privire aruncata asupra cifrelor corespunzatoare momentului in care jocul si-a inceput ascensiunea nu evidentiaza nici un fel de semn de incalcare a deontologiei, prin manipularea comentariilor sau a evaluarilor.

Faptul ca nu exista dovezile unei manipulari – mai mult o intimplare norocoasa,  pentru un joc venit de nicaieri – face ca triumful sau sa fie cu atat mai incredibil iar retragerea sa din App Store cu atat mai trista.

Ceea ce urmeaza este o poveste stranie, despre un joc simplu numit Flappy Bird si traseul sau incredibil.

Inceputul

Inceputurile digitale ale jocului dateaza din noiembrie 2012. La acel moment, Nguyen a postat pe Twitter o imagine a jocului la care lucra. Daca te uiti in partea din stanga a imaginii poti vedea o versiune timpurie a personajului principal din Flappy Bird. Nici o alta informatie despre joc nu a mai aparut. Mai tarziu, Nguyen a declarat ca personajul provine de la un joc la care lucrase, dar la care s-a renuntat.

Apoi, in aprilie 2013 a postat o imagine cu ecranul de inceput al unui joc nou pentru dispozitivele Apple, numit Flap Flap: jocul avea un stil grafic tip Nintendo si parea promitator. Dong a declarat ca a reusit sa finalizeze jocul in doar doua zile. A trecut o luna fara nici o schimbare pentru Flap Flap. Se pare ca exista deja o aplicatie cu acest nume in App Store asa ca Nguyen l-a redenumit –  Flappy Bird. Jocul si-a facut debutul in App Store pe 24 mai 2013. Nguyen a postat pe Twitter o imagine cu scorul obtinut in joc. De mentionat ca hasttag-ul folosit era #flapflap – numele initial al jocului. De asemenea, a postat un link direct de download catre joc.

Calmul dinaintea furtunii

Dupa lansare, a parut sa abandoneze atat jocul cat si contul sau de Twitter. Conform  cifrelor oferite de App Store (inainte ca jocul sa fie retras) jocul a avut 13 recenzii intre 25 mai si 31 octombrie. Recenziile scrise nu reflecta fidel numarul de descarcari – un numar mai mare de utilizatori  poate descarca un joc, mult mai putini isi fac timp pentru a scrie recenzii – insa jocul era la acel moment aproape invizibil.

In septembrie 2013, Nguyen a lansat primul sau update pentru Flappy Bird. Rezolva cateva bug-uri si aducea un nou icon pentru iOS 7. Jocul a continuat sa se scalde in mediocritate timp de inca sase saptamani. Apoi, s-a intamplat ceva interesant: pe 29 octombrie 2013. Flappy Bird a intrat in categoria Family pe pozitia 1469, conform AppAnnie. Cu alte cuvinte, era a 1469-a aplicatie ca popularitate, in categoria sa.

Cateva zile mai tarziu, Flappy Bird si-a facut prima aparitie pe Twitter, in afara postarii initiale a lui Nguyen. Mesajul, postat pe 4 noiembrie este emblematic pentru recenziile, mesajele de pe Twitter si comentariile pe care multi altii le vor posta trei luni mai tarziu.

Pe 14 noiembrie, Flappy Bird si-a facut intrarea in topul american de jocuri, pe pozitia 1368, conform AppAnnie. Pana la acel moment, jocul urcase pe pozitia 393 in categoria Family din App Store.

Jocul a inceput sa castige teren in ambele topuri pe parcursul lunii noiembrie. Majoritatea recenziilor si comentariilor exprimau o relatie de dragoste-ura cu jocul. Un comentariu, sub titlul Dragoste/Ura/Viata.

”Il iubesc si il urasc in acelasi timp. Da dependenta. Este un joc extraordinar, totusi. Nu pot sa trec de 15 🙁

Cresterea

Pe 3 decembrie 2013, Flappy Bird a intrat oficial in topul general App Store, pe pozitia 1308 in Statele Unite. La acel moment jocul era pe pozitia 74 in categoria Family si pe pozitia 395 in topul american al jocurilor. Jocul a continuat sa creasca in popularitate. Pe 11 decembrie, Nguyan a redevenit activ pe contul sau de Twitter, raspunzand unui utilizator care solicita o versiune de Android a jocului. Pe 13 decembrie, a intrat intre primele 250 de aplicatii gratuite in SUA, pozitia 80 in clasamentul jocurilor si pozitia 14 in categoria Family.  Pe reteaua Twitter erau tot mai multe postarile referitoare la joc, majoritatea cu grafice si meme-uri care exprimau frustrarea legata de dificultatea sa. Dong a repostat cateva dintre cele mai simpatice mesaje.

In acea perioada, Flappy Bird a inceput sa primeasca cca. 20 recenzii pe zi. Utilizatorii se dovedeau a fi extrem de polarizati, oferind multe rating-uri de 5 stele si o stea, multe cu mesajul ” Il urasc, dar nu ma pot opri din jucat.

Succesul

Flappy Bird si-a continuat cursa catre succes pe parcursul lunii ianuarie 2014. Pe 10 ianuarie, aplicatia  a intrat in topul primelor 10 aplicatii din Statele Unite. Era a opta cea mai descarcata aplicatie gratuita si al saselea cel mai descarcat joc gratuit.

Alti dezvoltatori de jocuri au remarcat evolutia rapida si l-au intrebat pe Nguyen daca a facut ceva special pentru a intra in Top 10. Nguyen a replicat spunad ca “nu am facut promovare” si si-a exprimat incantarea pentru evolutia din App Store.

Incepand cu data de 13 ianuarie, descarcarile au explodat crescand cu 136 % in fiecare zi. Pe 17 ianuarie, a devenit cea mai descarcata aplicatie gratuita in App Store, conform companiei de analiza Distimo.

Flappy Bird a devenit un hit. Si va continua sa creasca in popularitate. Pe 22 ianuarie, Nguyen a anuntat ca versiunea de Android a jocului este disponibila pe Google Play. Din 24 ianuarie, a inceput si presa a inceput sa-i acorde atentie. Buzzfeed si Kotaku au publicat articole care reflectau surpriza produsa de sucesul jocului. Dezvoltatorii au inceput sa disece jocul, laudand distributia virala a acestuia.

Acesta este momentul in care Flappy Bird a explodat pe Twitter. Peste 500.000 de mesaje care contineau ”Flappy Bird” au fost postate incepand cu data de 25 ianuarie, conform Topsy. Atentia acordata de presa s-a intensificat pana la finalul lunii ianuarie. Publicatii precum The Huffington Post, The Telegraph si Mashable au scris despre jocul aparut de nicaieri.

Pana pe 1 februarie, Flappy Bird a devenit cel mai descarcat joc gratuit in 53 de tari pe App Store. Pe 6 februarie, Apple a punctat succesul de necontestat al jocului, postand un mesaj pe contul oficial de Twitter.

La finalul lui ianuarie si inceputul lunii februarie, Flappy Bird era responsabil pentru milioane de descarcari zilnic, atat pe iOS cat si pe Android. A devenit un succes, revistele din intreaga lume solicitandu-i interviuri realizatorului. Nguyen a fost destul de rezervat in relatia cu presa, insa a dat cateva interviuri, pentru Chocolate Lab Apps si TechCrunch. In ambele interviuri, Nguyen a atribuit succesul jocului doar norocului.

Nu stiu cum a devenit jocul meu atat de popular. Majoritatea celor care il joaca sunt copii de varsta scolara. Trebuie sa le multumesc pentru ca-l joaca si le spun si prietenilor despre el.” a spus el pentru TechCrunch. Reporterii au inceput sa caute motivele psihologice din spatele succesului Flappy Bird, iar dezvoltatorii au vrut si ei sa afle secretul. Din momentul in care aplicatia a ajuns numarul 1 in App Store, colegii de breasla au inceput sa-l intrebe care a fost strategia sa.

In repetate randuri a fost intrebat daca a cumparat trafic pentru Flappy Bird, sau daca a utilizat cross-promotion-ul pentru a mari rata de descarcare. De fiecare data Nguyen si-a mentinut afirmatia initiala, nu a facut nimic pentru a asigura succesul jocului. Cu toate astea, unii comentatori ai fenomenului au ramas sceptici. Pe 1 februarie, specialistul in marketing pentru aplicatii, Carter Thomas speculeaza ca succesul Flappy Bird se datoreaza si postarii de recenzii false prin intermediul bots-ilor. Nu este o practica iesita din comun pentru unii dezvoltatori sa plateasca marirea ratingurilor prin recenzii pozitive false. In mod obisnuit, aceasta practica devine vizibila deoarece toate comentariile contin grupuri de cuvinte, propozitii sau fraze identice.  La intrebarea referitoare la acuzatiile lui Thomas, Nguyen a raspuns diplomatic:

Postarea lui Thomas a fost preluata si de The Telegraph si Newsweek. La intrebarile insistente ale reporterilor despre metodele folosite, Nguyen a refuzat sa raspunda si a cerut presei sa-l lase in pace. In unul dintre raspunsurile postate pe Twitter, Nguyen a precizat: Daca am trisat, de ce aplicatia este inca in App Store?

Pretul succesului

Tirul intrebarilor s-a intensificat atunci cand a aparut informatia ca Nguyen face 50.000 USD/zi din publicitatea inserata in joc. Primii care au publicat informatia au fost cei de la The Verge, rezultatul fiind o intensificare a campaniei negative. Kotaku, in special a adoptat o atitudine agresiva scriind un articol cu titlul initial” Flappy face 50.000 USD pe zi din arta furtului” (de la publicarea initiala au fost modificate atat titlul, cat si parti din articol?)

Toata aceasta zarva mediatica a fost tratata de Nguyen cu umor, la inceput. Insa, in prima parte a lui februarie devenise evident ca celebritatea obtinuta de Nguyen ca rezultat al  succesului Flappy Bird  i-au afectat serios viata. Nguyen a declarat ca a primit mesaje injurioase, amenintari cu moartea si a fost hartuit. Aparent, Nguyen a fost coplesit de popularitatea jocului, si a exprimat aceasta nemultumire postand pe 7 februarie un mesaj pe Twitter. Postarea a fost ridiculizate de unele publicatii, ceea ce a marit atentia negativa acordata dezvoltatorului.

Pe 3 februarie, Nguyen a lansat un update al jocului pentru platforma iOS. Update-ul a fost aprobat pe 8 februarie. Includea modificari de grafica si un progres mai facil prin joc. Deoarece update-ul a fost lansat atunci cand jocul era in varful popularitatii sale, reactia unor utilizatori a fost negativa.

Sfarsitul

La cateva ore de la aparitia update-ului pe App Store, Nguyen a parut abatut pe Twitter. Apoi,  pe 8 februarie dezvoltatorul a facut un anunt bomba: Flappy Bird va fi retras.

Utilizatorii retelei Twitter si ai altor retele de socializare au fost inmarmuriti. Unii au sugerat ca este o miscare de marketing. Nu a fost. De pe 9 februarie jocul a fost scos de pe App Store si Google Play. In locul sau au aparut o multime de copii,  jocuri similare. Unii utilizatori vand telefoane cu jocul preinstalat la sume astronomice pe eBay.

Nguyen a ramas tacut, neraspunzand multiplelor comentarii si mesaje postate de utilizatorii dezamagiti.

Au trecut 28 de zile din momentuil in care Flappy Bird a intrat in topul primelor 10 aplicatii descarcate de pe App Store. Jocul a avut cel putin 50 milioane de descarcari si aproape 16 milioane de mentionari pe Twitter. Este exemplul perfect despre cum o aplicatie accesibila oricui, cu o premisa de dependenta, poate deveni virala datorita retelelor de socializare si promovarii din gura in gura. Mai mult, jocul a fost un succes pentru ca nu s-a incadrat intr-un tipar. Oricine va incerca sa creeze urmatorul Flappy Bird, probabil, va da gres – a fost un amestec perfect de circumstante, noroc si promovare virala.

Sursa: mashable.com

ULTIMELE ARTICOLE PUBLICATE:

Lansare de carte la Muzeul Unirii: “Ochiul cuvântului. Minipoeme în stil haiku”, de Georgeta Tudora

Ateliere de gatit creativ cu Masterchef Elena Padurariu

„Bancherul diavolului. Cum am distrus secretul bancar elvețian” se lanseaza la Iasi

Charity Quiz Night @Times

1 comentariu la “28 de zile de glorie: strania poveste a jocului Flappy Bird”

  1. FlappyBird says:

    Jocul FlappyBird ORIGINAL nu il mai gasesti pe Magazin Play. Daca gasesti, gasesti ceva asemanator dar nu cel original. Cine vrea FlappyBird ORIGINAL il poate descarca de aici.
    Multi vand jocu asta sau daca il au in telefon isi vand telefoanele mai scump. Eu va dau jocu gratis :). Bafta!

Scrie un comentariu: